Kvalitetsregister, 7.5 hp
Quality Registers, 7.5 credits
8MM338
Huvudområde
Arbetsterapi Folkhälsovetenskap Logopedi OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Barbro KreversKursansvarig
Karin FestinStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 1 (HT 2022) | 202245-202302 | Svenska | Linköping, US | |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 3 (HT 2022) | 202245-202302 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Arbetsterapi, Folkhälsovetenskap, Logopedi, OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
I kursen samläser studenter från fristående kurs och studenter från Masterprogrammet i medicinsk vetenskap. Kursen är till viss del nätbaserad.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde
eller
Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Redogöra för olika typer av kvalitetsregister inom hälso- och sjukvården utifrån deras olika syften.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Föreslå relevanta och adekvata analyser av registerdata utifrån ett kvalitetsarbetes-, patient- samt forskningsperspektiv.
- Välja relevanta patientrapporterade mått utifrån ett kvalitetsregisters syfte.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera användning av kvalitetsregister ur ett etiskt perspektiv.
- Reflektera över hur kvalitetsregistren kan användas i hälso-och sjukvårdens kvalitetsarbete.
- Reflektera över betydelsen av patienter som aktiva medskapare av kvalitetsregister.
Kursinnehåll
Kursens övergripande syfte är att fördjupa kunskapen om kvalitetsregister. Kursen vänder sig till personer som vill använda kvalitetsregister vid förbättringsarbeten inom hälso-och sjukvården, med särskilt fokus på patientperspektivet.
Det huvudsakliga innehållet i kursen:
- Uppbyggnad och validering av register, olika typer av register och deras olika syften, finansiering och förutsättningar
- Användning av kvalitetsregisterdata för kvalitetsarbete inom vården
- Patientmedverkan inom kvalitetsregister, och särskilt användning av patientrapporterade mått
- Översikt av möjliga analysmetoder för registerdata
- Etiska perspektiv på register och registeranvändning
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformerna i denna kurs är basgruppsarbete, föreläsningar, studieuppgifter, workshop och seminarium. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Basgrupp och seminarium utgör obligatoriska moment i kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i medicinsk vetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.