Pedagogiska processer inom hälso-och sjukvård med fokus på patienters och närståendes lärande, 7.5 hp

Pedagogical processes in health care with focus on education and learning for patients and next of kin, 7.5 credits

8MM354

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Annika Lindh Falk

Kursansvarig

Pia Tingström

Studierektor eller motsvarande

Elin Ekbladh

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN2 Masterprogrammet i medicinsk vetenskap 2 (VT 2025) 202504-202513 Svenska Ortsoberoende
MMIN2 Masterprogrammet i medicinsk vetenskap 4 (VT 2025) 202504-202513 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Särskild information

Kursen ges digitalt på distans.

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i medicinsk vetenskap

Förkunskapskrav

Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde

eller 

Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde. 

Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Godkänd kurs Pedagogiska processer i hälso- och sjukvården, 7,5 hp eller motsvarande kurs. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara och analysera hur olika pedagogiska teorier och perspektiv används för att främja patienters lärande kopplat till deras hälsorelaterade situation
  • Problematisera olika former för utvärdering av pedagogiska insatser inom hälso-och sjukvårdsorganisationer

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Designa och argumentera för utbildningsinsatser med fokus på hälsorelaterade interventioner 
  • Anpassa pedagogiska strategier för att möta patienter och närstående utifrån individens förutsättningar

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt granska lagar och föreskrifter som reglerar rätten till pedagogiskt anpassade interventioner inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst
  • Kritiskt granska vårdgivares ansvar för olika utbildningsinsatser till patienter och närstående i syfte att skapa en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv vård
  • Värdera hur pedagogiska insatser gör patient och närstående delaktiga i sin vård

Kursinnehåll

I denna kurs inhämtar studenten fördjupade kunskaper inom ämnet medicinsk pedagogik gällande lärprocesser i hälso- och sjukvården med fokus på patienters och närståendes lärande. Det inbegriper bland annat frågor angående pedagogiskt anpassade interventioner i syfte att säkerställa patienters och närstående möjligheter till att vara delaktiga i sin vårdprocess. 

 

Kursen berör:

  • Pedagogiska processer i vården
  • Patienten som medskapare och vårdgivares pedagogiska roll i en hälso-och sjukvårdskontext
  • Patienters och närståendes lärprocesser genom vårdkedjan
  • Pedagogiskt inriktade insatser inom och mellan verksamheter och huvudmannagränser
  • Utbildningsdesign och pedagogiska strategier vid främjande, förebyggande, behandlande och kompenserande interventioner
  • Lagar och författningar avseende vårdens pedagogiska ansvar
  • Bedömning och utvärdering av pedagogiska insatser i klinisk kontext

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. 

Arbetsformer i denna kurs är föreläsning, studieuppgifter och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning på ett seminarium. För godkänt krävs även aktivt deltagande i obligatoriska moment. Obligatoriska moment i denna kurs är skriftliga individuella studieuppgifter och seminarier. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i medicinsk vetenskapObligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL1 Obligatoriska moment 3 hp U, G
SLP1 Slutprov 4.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.