Neurorehabilitering och samverkan i team, 7.5 hp
Neurorehabilitation and collaboration in teams, 7.5 credits
8NEA04
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katarina LaurellKursansvarig
Carina HellqvistStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASN1 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning neurosjukvård | 4 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen utgör den åttonde kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning neurosjukvård och ingår i termin fyra. Moment med verksamhetsintegrerat lärande kan komma att ske utanför studieorten vilket kan medföra merkostnader för studenten. Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Vissa moment kan komma att genomföras på engelska. Kursen kan komma att samläsas med motsvarande fristående kurs på avancerad nivå.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning neurosjukvård
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet:
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp,
- Legitimation som sjuksköterska,
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen och
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp,
- Legitimation som sjuksköterska,
- Godkänd kurs i vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp,
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen och
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- förklara, applicera och utvärdera rehabiliteringsprocessen utifrån sin egen profession,
- förklara, analysera och resonera kring olika modeller och teorier för samverkan i team inom neurorehabilitering, och
- beskriva vilka förutsättningar som behövs för god teamsamverkan inom neurorehabilitering.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- självständigt bedöma, analysera och utvärdera vårdbehov och rehabilitering hos personer med neurologisk sjukdom eller skada utifrån dennes livssituation,
- beskriva planering, genomförande och utvärdering av evidensbaserad vård/rehabilitering för förbättrad funktion och aktivitet, utifrån ett personcentrerat förhållningssätt, och
- redogöra för hur välfungerande teamsamverkan kan förebygga och förhindra komplikationer samt främja hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera kring evidensbaserad kunskap inom neurorehabilitering med utgångspunkt i patientfall och i relation till klinisk verksamhet,
- identifiera och reflektera över etiska frågeställningar som kan uppstå inom neurorehabilitering och i teamsamverkan,
- diskutera neurorehabilitering och teamsamverkan utifrån olika perspektiv: mångfald, kultur, delaktighet, genus och en hållbar vård, och
- kritiskt granska och värdera forskning inom neurorehabiliteringsområdet.
Kursinnehåll
I kursen ingår rehabiliteringsvetenskap och omvårdnadsvetenskap (tillsammans 6 hp) samt medicinsk vetenskap (1,5 hp) vilka studeras integrerat. Moment med verksamhetsintegrerat lärande ingår i kursen. Kursen innehåller grundläggande kunskaper om neurorehabilitering inklusive patofysiologi, symtomatologi samt medicinsk behandling och fördjupade kunskaper om specifika omvårdnads- och behandlingsstrategier hos personer i behov av neurorehabilitering. Mer specifikt ingår:
- Vad innebär specialiserad neurorehabilitering?
- Samverkan i team utifrån olika professioners perspektiv
- Coping/empowerment för att hantera en ny livssituation
- Att vara närstående
- Friskfaktorer, riskfaktorer och prevention för att förhindra komplikationer
- Kunskap för att tillämpa evidensbaserad rehabilitering för förbättring av fysisk och kognitiv funktion och aktivitetsförmåga.
- Avancerad ryggmärgs- och hjärnskaderehabilitering
- Närhet och sexualitet
- Kommunikation och kommunikationsproblem
- Spasticitet och smärta
- Funktionella symtom – hur kan vi förstå och bemöta?
- Specialistsjuksköterskans yrkesroll och kompetens i den komplexa omvårdnaden med fokus mot neurorehabilitering.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupp utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Teoretiska och praktiska moment varvas under kursen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsningar, seminarium och verksamhetsintegrerat lärande (vilket kan inkludera VFU och/eller fältstudier, studiebesök och färdighetsträning).
Examination
Kursen examineras genom seminarium med individuell skriftlig och muntlig redovisning samt individuell skriftlig hemtentamen.
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten, dessa är basgrupp, seminarium och moment inom verksamhetsintegrerat lärande.
Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång. Övriga examinationsformer får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS1 | Basgruppsfall | 1.5 hp | U, G |
VEX1 | Examinerande seminarium, VIL | 2 hp | U, G |
EXA1 | Individuell skriftlig hemtentamen, med seminarium | 3.5 hp | U, G |
VIL1 | Fältstudier | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.