Självständigt arbete för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot neurosjukvård, 15 hp
Thesis in Postgraduate Programme in Specialist Nursing - Neuro Care, 15 credits
8NEA21
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna ÅgrenKursansvarig
Carina HellqvistStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASN1 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning neurosjukvård | 3 (HT 2024) | 202435-202513 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1ESärskild information
Kursen bedrivs på avancerad nivå och utgör det självständiga arbetet som krävs för yrkesexamen som specialistsjuksköterska med inriktning mot neurosjukvård. Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet och fördelas på terminerna 3 och 4.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning neurosjukvård
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- visa särskild insikt i den forskningsfront som studentens självständiga arbete är baserat på
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- formulera en problemställning utifrån aktuell forskning samt klargöra samband mellan frågeställning, teori, resultat och slutsatser,
- planera, genomföra och skriftligt rapportera samt muntligt presentera det självständiga arbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Utifrån evidensbaserad kunskap och etiska aspekter planera och genomföra ett självständigt arbete med klinisk relevans inom området
- Kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras självständiga arbeten
Kursinnehåll
Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet. Specialistsjuksköterskor inom neurosjukvård tillhandahåller det stöd och omhändertagande som patienter och deras närstående behöver inom såväl akut sjukvård som inom öppenvård och rehabilitering för att få en sammanhängande vårdkedja och en god vård för patienten. Specialistsjuksköterskan inom neurosjukvård är också genom sin ökade vetenskapliga kompetens lämplig att vara delaktig och ledande i kvalitetsutveckling och förbättringsarbete för att förbättra omhändertagande och uppföljning av dessa patienter inom den kliniska verksamheten. Det är höga krav på specialistsjuksköterskan inom neurosjukvård kompetens att bedriva en säker och trygg vård, varför teoretiska, vetenskapliga och kliniska kunskaper om medicinskt komplexa situationer och dess handläggning är centralt.
Kursens huvudsakliga innehåll är genomförande av ett självständigt arbete inom ett för sjuksköterskor med specialistkompetens inom neurosjukvård relevant kliniskt problemområde. Kliniska och forskningsetiska aspekter studeras och tillämpas.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
I kursen ingår seminarier samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett självständigt arbete/ examensarbete för yrkesexamen. Fältstudier och studiebesök kan ingå.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig rapport samt en muntlig presentation av det självständiga arbetet och diskussion, vid ett seminarium på relevant klinisk arbetsplats. Dessutom skall en granskning av ett annat självständigt arbete med inriktning neurosjukvård genomföras. Granskningen sammanställs i en skriftlig rapport.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är projektseminarium samt aktivt deltagande vid tre examinationsseminarier på avancerad nivå för självständiga arbeten inom neurosjukvård.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
IDES | Idéseminarium, termin 3 | 0.5 hp | U, G |
PROS | Projektseminarium, termin 3 | 1 hp | U, G |
PRO1 | Projektarbete 1, termin 3 | 6 hp | U, G |
PRO2 | Projektarbete 2, termin 4 | 5.5 hp | U, G |
PRES | Presentation, termin 4 | 1 hp | U, G |
SEMD | Seminariedeltagande, termin 4 | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.