Omvårdnad vid ohälsa II, 30.0 hp
Nursing in Illness II, 30.0 credits
8SKG41
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kristina Gough, Maria Friedrichsen, Ghassan Mourad, Helén Marklund, Johan SöderquistKursansvarig
Sonja Togmat MalkiStudierektor eller motsvarande
Helén MarklundKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGSK2 | Sjuksköterskeprogrammet | 4 (HT 2019) | 201935-202002 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
MGSK2 | Sjuksköterskeprogrammet | 4 (HT 2019) | 201935-202002 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Sjuksköterskeprogrammet
Särskild information
Detta är den femte kursen i sjuksköterskeprogrammet och utgör termin fyra. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning som kan vara förlagd till ort vilket kan ge resekostnader för studenten.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg från kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin 2) och godkänt basgruppsarbete samt verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Motivera omvårdnadshandlingar vid akut och långvarig ohälsa vid sjukdomstillstånd i buk och rörelseorgan,
- förklara samband mellan etiologi, patofysiologi, symptom, diagnostik, behandling och omvårdnad vid ohälsa och sjukdomstillstånd i buk och rörelseorgan,
- tillämpa teorier och begrepp i omvårdnad,
- klargöra förhållanden, attityder och beteenden i samhället som påverkar hälsan,
- förklara faktorer, på individ-, grupp- och systemnivå, som påverkar resultatet när förbättringsarbete genomförs,
- identifiera och förklara faktorer som påverkar resultatet vid förbättringsarbete,
- precisera vad som kännetecknar kvalitativ metod och motivera val av metod.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Tillämpa personcentrerad vård, organisera och genomföra säker vård för flera personer i samråd med patient, närstående och personal,
- självständigt tillämpa pedagogiska teorier och motivera råd och strategier som stärker patienters och närståendes hälsa,
- självständigt utföra säker läkemedelshantering och kunna informera om läkemedlens effekter och biverkningar,
- tillämpa metoder och interprofessionellt lärande i förbättringsarbete,
- motivera och värdera val av statistisk analys i kvantitativa studier,
- analysera kvalitativa data
- skriftligt formulera vetenskaplig text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Tillämpa ett professionellt förhållningssätt i förhållande till patienter och närstående,
- värdera kommunikationsmönster och lärande i en interprofessionell arbetsgrupp vid förbättringsarbete samt i basgrupp,
- identifiera eget och andras behov av kunskap genom att ge och ta emot återkoppling samt föreslå förändringar.
Kursinnehåll
I kursen ingår följande ämnesområden: Omvårdnadsvetenskap 22,5 hp och medicinsk vetenskap 7,5 hp vilka studeras integrerat. I denna kurs ingår ett interprofessionellt moment; ”Kvalitet och lärande i arbetslivet” (3 hp).
Evidensbaserad vård och behandling, etiologi, patofysiologi, symtom och diagnostik vid ohälsa och sjukdomstillstånd i buk och rörelseorgan vid/med konsekvenser för
- pre- och postoperativ vård
- nutrition
- metabolism
- elimination
- aktivitet
Säker vård
- läkemedelshantering; beräkning, administration, information och dokumentation
- metoder för medicintekniska färdigheter
- lagar och författningar
- syfte med riktlinjer och innebörden av kunskapsstyrning
Omvårdnad; teori och praxis
- personcentrerad vård
- begrepp inom omvårdnad (t.ex. värdighet)
- pedagogik; interaktion och interprofessionellt lärande
- etiskt och professionellt förhållningssätt
- mänskliga rättigheter och samhälleliga faktorer (t.ex. utsatthet)
- team/grupprocesser
Informatik
- informations- och kunskapsdatabaser
Vetenskaplig metodik och kunskapsutveckling
- kvalitativ metod för bearbetning och analys av data
- litteraturstudie som metod
- analytisk statistik; analys av samband och relationer mellan flera variabler
Förbättringskunskap och dess tillämpningar
- kvalitetsarbete kontra säkerhetsarbete
- kunskapsstyrning
- förändringspsykologi
- implementeringskunskap
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, föreläsningar, färdighetsträning, projektarbete samt verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras individuellt med skriftliga salsexaminationer, portfolio, skriftliga studieuppgifter med muntlig uppföljning och klinisk examination.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/ eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgruppsarbete, seminarier, projektarbete och verksamhetsförlagd utbildning.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Antal examinationstillfällen
Examinationerna får genomföras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång. Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av sjuksköterskeprogrammets programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Medicinska fakultetenKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VMET | Vetenskaplig metodik 2 | 4.5 hp | U, G |
VFU4 | Verksamhetsförlagd utbildning | 10.5 hp | U, G |
LÄK4 | Läkemedelsberäkning | 2 hp | U, G |
ISS4 | Individuell examination | 6 hp | U, G |
IPL2 | Professionalitet i hälsa- och sjukvård | 3 hp | U, G |
BAS4 | Basgrupp | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.