Omvårdnad vid astma, allergi och KOL, del 1, 15 hp, 15 hp
Nursing in Asthma, Allergy and COPD, part 1, 15 credits, 15 credits
8UA024
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2022 | 202245-202313 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Legitimationsgrundande vårdutbildning inom omvårdnad
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
- förklara de lungfysiologiska och immunologiska mekanismerna för sjukdomsutveckling,
- redogöra för patofysiologi och symtombild vid astma, allergi och KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom),
- redogöra för multisjuklighet i samband med astma, allergi och KOL,
- redogöra för behandling vid astma, allergi och KOL,
- analysera aktuell medicinsk forskning och utvecklingsarbete relaterat till astma, allergi och KOL,
- granska och argumentera för teorier, modeller och styrdokument för omvårdnad i relation till astma, allergi och KOL, och
- beskriva områdets vetenskapliga grund.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
- tillämpa evidensbaserad vård vid diagnostik av astma, allergi och KOL,
- tillämpa läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer, nationella och internationella kunskapsstöd för astma, allergi och KOL,
- utföra undersökningar i samband med screening och diagnostik samt tolka resultat av dessa,
- identifiera, bedöma, planera, genomföra och utvärdera behandling och omvårdnad i samråd med patient och närstående,
- initiera samverkan i team med andra yrkeskategorier relevanta för astma, allergi och KOL,
- tillämpa pedagogiska modeller för att handleda, undervisa och ge stöd för att stärka patientens delaktighet och egenvårdsinsatser gällande astma, allergi och KOL,
- initiera och implementera kvalitetsutveckling av omvårdnad vid astma, allergi och KOL ,
- värdera lämpligheten och stödja användandet av digital teknik för vård av astma, allergi och KOL, och
- dokumentera enligt gällande krav, inkluderat användning av rekommenderade mallar och egenvårdsplaner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
- värdera och dra slutsatser utifrån medicinska undersökningar vid astma, allergi och KOL,
- kritiskt värdera behandling i relation till svårighetsgraden hos astma, allergi och KOL,
- tillämpa ett professionellt och personcentrerat förhållningssätt med respekt för jämställd och likvärdig vård, kulturella aspekter och genus, och
- värdera omvårdnadsarbetet gällande astma, allergi och KOL utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande huvudmoment relevanta för sjuksköterskans arbete med astma-, allergi-, och KOL-patienten:
- Sjukdomslära
- Diagnostik
- Omvårdnadsperspektiv i primär-, sluten- samt palliativ vård
- Professionellt och personcentrerat förhållningssätt
- Handledning och undervisning
- Kvalitetsutveckling
- Beslutsstöd och dokumentation
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Deltagaren tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar deltagarna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Deltagare arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till meddeltagares lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja deltagare i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela kursen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, studieuppgifter, föreläsningar, studiebesök och färdighetsträning.
Examination
Kursen examineras genom seminarium med individuell skriftlig rapport, muntlig presentation och opponentskap samt aktivt deltagande. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att deltagaren bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är basgrupp, seminarium och färdighetsträning.
Kursdeltagare, vars examination inte godkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Om det finns särskilda skäl och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.