Arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder, 7.5 hp
Occupational Therapy in the area of Psychological and/or Cognitive Disabilities, 7.5 credits
8FA103
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2013 | 201335-201344 | Svenska | Norrköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för arbetsterapi, t.ex arbetsterapeut, om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för arbetsterapi, t.ex arbetsterapeut, om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.Lärandemål
Kursen vänder sig till arbetsterapeuter som möter klienter i alla åldrar med psykiatrisk och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, personer med hjärnskada, personer med utvecklingsstörning samt personer med missbruksproblematik.
Syftet med kursen är att studenten skall kunna värdera arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder ur ett professionsperspektiv och ett klientperspektiv för att kunna initiera och arbeta med kontinuerligt utvecklings- och forskningsarbete.
LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
Analysera och kritiskt värdera betydelsen av evidens i samband med arbetsterapeutisk utredning, intervention och utvärdering inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder
Planera, genomföra och värdera ett evidensbaserat förbättringsarbete inom arbetsterapi
Visa ett kritiskt förhållningssätt till olika kunskapsfälts betydelse för utvecklingen av arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder
Analysera och kritiskt granska det egna professionella förhållningssättet
Analysera hur ett mångfaldsperspektiv påverkar den arbetsterapeutiska yrkesutövningen
Problematisera ett hälsofrämjande förhållningssätt på individ,- grupp och samhällsnivå.
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupade studier av arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder där både professions- och klientperspektivet beaktas. Kursen har ett biopsykosocialt perspektiv där metoder för utredning, intervention och utvärdering och deras evidens behandlas. Ytterligare ingår att problematisera hälsofrämjande förhållningssätt på olika nivåer.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Undervisningsformerna i denna kurs består av föreläsningar, enskilda studier, fältstudier, seminarier samt skriftlig dokumentation av enskild uppgift.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på kursens obligatoriska moment.
Dessa är: seminarier och skriftlig dokumentation.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.