Ländryggsbesvär - undersökning och behandling, 7.5 hp

Low Back Pain - Examination and Clinical Management, 7.5 credits

8FYA21

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Paul Enthoven

Kursansvarig

Yvonne Lindbäck

Studierektor eller motsvarande

Annika Heslyk
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGFY2 Fysioterapeutprogrammet 6 (HT 2020) 202035-202044 Svenska Linköping, US V

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Fysioterapeutprogrammet

Särskild information

Kursen samläses med studenter från masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap samt studenter som läser kursen som fristående kurs.

Förkunskapskrav

  • Pågående studier inom fysioterapeutprogrammet
  • Godkänd kurs Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning och funktionshinder, 30 hp
  • Godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kurs Fysioterapi, folkhälsa och arbetsrelaterad ohälsa, 24 hp

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra för effektmekanismer för behandlingar vid ländryggsbesvär,
  • förklara konsekvenser av ländryggsbesvär ur individ- och samhällsperspektiv.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Tillämpa kunskaper om komplexa samspel mellan beteende- och biomedicinska aspekter i den kliniska beslutsprocessen, vid bedömning, behandling och utvärdering av patient med ländryggsbesvär,
  • motivera val av undersöknings-, behandlingstekniker och -strategier utifrån patientens resurser och symptom samt kunskap om orsaker och förklaringsmodeller till diagnoser och klassifikationer av ländryggsbesvär,
  • tillämpa riktlinjer och aktuell forskning i klinisk beslutsprocess i differentialdiagnostik, bedömning, behandling, prevention och utvärdering av patienter med ländryggsbesvär.

                                                                                                   

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera aktuell forskning om bedömning och behandling vid ländryggsbesvär,
  • värdera egen förmåga att tillämpa ergonomiska principer, arbetsteknik och handlag vid undersökning och behandling av patienter med ländryggsbesvär,
  • reflektera över hur fysioterapeutens förhållningssätt kan bidra till att patienten kan tillämpa optimal strategi och egenvård för att påverka och hantera sina ländryggsbesvär.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är en fördjupning i fysioterapi inom diagnostik och behandling av patienter med ländryggsbesvär, för att bidra till optimala strategier för att minska och hantera ländryggsbesvär. Det kliniska resonemanget omfattar bedömning och val av behandling och baseras på kunskaper om funktionell anatomi, patoanatomi, fysiologi, epidemiologi och diagnoser/klassifikationer av ryggbesvär samt olika behandlingar inom fysioterapi. Vidare tillämpas kliniska riktlinjer och aktuell forskning om ryggbesvär. Kursen innehåller fördjupning baserad på undersökningsstrategier enligt olika klassificeringssystem och behandlingsstrategier såsom: specifika rörelser enligt riktningspreferens, manuella tekniker, motor control träning och andra träningsstrategier samt beteendemedicinskt inriktat förhållningssätt.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

 

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, färdighetsträning, workshops, fältstudier, studieuppgifter, och basgruppsarbete.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, fältstudier med uppföljningstillfälle, och färdighetsträning i beteendemedicin. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid de obligatoriska momenten samt i form av ett skriftligt individuellt fördjupningsarbete och en individuell muntlig praktisk tentamen. 

 

Skriftligt individuellt fördjupningsarbete och individuell muntlig praktisk tentamen får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

 

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G

Ordinarie litteratur

Artiklar

Brennan, G.P., Fritz, J.M., Hunter, S.J., Thackeray, A., Delitto, A., Erhard, R.E., Identifying subgroups of patients with acute/subacute " nonspecific" low back pain: Results of a randomized clinical trial Spine (Spine, March 2006, 31(6):623-631)

Kompletterande litteratur

Böcker

Adams, Michael A., (2013) The biomechanics of back pain 3. ed. Edinburgh : Churchill Livingstone Elsevier, cop. 2013

ISBN: 9780702043130

Butler, David S., Matheson, James, MS, (2000) The sensitive nervous system 1st ed. Adelaide, Australia : Noigroup Publications, 2000.

ISBN: 9780646402512, 064640251X, 0975091026, 9780975091029

Bø, Kari, Berghmans, Bary, Mørkved, Siv, Kampen, Marijke Van, (2015) Evidence-based physical therapy for the pelvic floor : bridging science and clinical practice Second edition. Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2015.

ISBN: 9780702044434, 0702044431

Carmeli E, (2010) Books. The physiology of the joints, volume 3: the spinal column, pelvic girdle and head
Cook, Chad, Hegedus, Eric J., (2013) Orthopedic physical examination tests : an evidence-based approach Second edition. Boston : Pearson, [2013]

ISBN: 9780132544788, 0132544784

Denison, Eva, Åsenlöf, Pernilla, (2012) Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2012

ISBN: 9789144059358

Elphinston, Joanne, (2014) Total stabilitetsträning för prestationsutveckling och skadeprevention 2. utvecklad och uppdaterad uppl. Stockholm : SISU idrottsböcker, 2014

ISBN: 9789186323967

Kaltenborn, Freddy M., Evjenth, Olaf, (2012) Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment 6th ed. Oslo, Norway : Norli ; Minneapolis, Minn : Distributed by OPTP, 2012.

ISBN: 0011992042, 9780011992044

Lee, Diane, Lee, Linda-Joy, Vleeming, Andry, (2011) The pelvic girdle : an integration of clinical expertise and research 4th ed. Edinburgh ; New York : Elsevier/Churchill Livingstone, c2011.

ISBN: 9780443069635, 0443069638

Liebenson, Craig, (2007) Rehabilitation of the spine : a practitioner's manual 2. ed. Baltimore, M.D. : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007

ISBN: 0781729971

Linton, Steven James, Bergbom, Sofia, Flink, Ida, (2013) Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127132146

McKenzie, Robin, May, Stephen, (2003) The lumbar spine mechanical diagnosis & therapy. Vol. 2 2nd ed. Waikanae, N.Z. : Spinal Publications New Zealand, cop. 2003.

ISBN: 0958364753

McKenzie, Robin, Tindemark, Ewa, Agetorp, Anders, (2007) Behandla din egen rygg 2. uppl. [Stockholm] : Scanergo, cop. 2007

ISBN: 9789197396073

Rydén, Olof, Stenström, Ulf, (2015) Hälsopsykologi : psykologiska aspekter på hälsa och sjukdom 4. uppl. Stockholm : Sanoma utbildning, 2015

ISBN: 9789152331132

Tullberg, Tycho, Branth, Björn, (2010) Ryggen 1. uppl. Stockholm : Liber, 2010

ISBN: 9789147093267

Waddell, Gordon, (2004) The back pain revolution 2. ed. Edinburgh : Churchill Livingstone, 2004

ISBN: 0443072272

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.