Den svårt sjuka människan, komplexa situationer, 15 hp
Nursing Difficult Conditions in Severely Ill People, 15 credits, 15 credits
8SKG65
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Inger Hallberg, Louise Härdelin, Patrik Rytterström, Mats LintrupKursansvarig
Inger HallbergStudierektor eller motsvarande
Helén MarklundKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGSK1 | Sjuksköterskeprogrammet | 6 (HT 2017) | 201735-201802 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
MGSK1 | Sjuksköterskeprogrammet | 6 (HT 2017) | 201735-201802 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Sjuksköterskeprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd termin 4 och godkänt basgruppsarbete och VFU från termin 5.Rekommenderade förkunskaper
För tillträde till kursen krävs godkänd termin 4 och godkänt basgruppsarbete och VFU från termin 5.Lärandemål
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammets termin 6. I kursen ingår följande ämnesområden: Omvårdnadsvetenskap 12,5 hp och medicinsk vetenskap 2,5 hp vilka studeras integrerat.
Centralt i kursen är omvårdnad av den svårt sjuka människan och hans/hennes förmåga att hantera förändrade förutsättningar som kan relateras till komplexa sjukdomstillstånd. I kursen fördjupas vårdplanering och evidensbaserad vård som ska kunna utföras med hög grad av självständighet.
I denna kurs vidareutvecklar studenten det professionella förhållningssättet för att uppnå självständighet och förmåga att hantera situationer av ökad komplexitetsgrad i samband med vård av svårt sjuka människor ur ett mångfaldsperspektiv.
Verksamhetsförlagd utbildning inom sluten vård och avancerad hemsjukvård samt klinisk examination motsvarande 10,0 hp ingår.
LÄRANDEMÅL
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
sammanställa och förklara omvårdnadsproblem utifrån teorier/modeller inom omvårdnad, egenvård och mångfald för svårt sjuka människor och deras närstående
jämföra och föreslå vårdform utifrån patientens situation
förklara samband mellan sjukdomarnas etiologi, patofysiologi, diagnostik, ordinerad medicinsk behandling och egenvårdshandlingar samt rehabilitering
beskriva hälso- och sjukvårdens beredskap, organisation och krishantering vid allvarliga händelser samt känna till katastrofrisker i samhället
Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
bedöma patientens vitala funktioner och egenvårdsbehov och visa förmåga att prioritera och genomföra ordinationer och farmakologisk behandling samt delvis eller helt kompenserade omvårdnadsåtgärder
tillämpa evidensbaserade omvårdnadshandlingar och hygienpreventiva åtgärder för patienter med nedsatt immunförsvar i samverkan med patient och närstående
hantera patienters och närståendes reaktioner i samband med svåra besked på ett professionellt sätt
värdera och tillämpa symtomlindrande omvårdnad för patienter med delvis eller helt kompenserade egenvårdbehov då möjligheter till kurativ behandling saknas
värdera och medverka till kvalitetssäkring av medicinteknisk utrustning och rutiner utifrån resultat av rapporter om avvikelser
välja och föreslå åtgärder och utvärdera behandlingsresultat med berörda parter i enlighet med relevanta lagar och författningar samt journalföra
förklara och motivera medicintekniska handlingar relaterat till kvalitet och säkerhet samt kunna förklara för och undervisa patienter, närstående och medarbetare
identifiera och bedöma risker vid läkemedelsinteraktioner och biverkningar vid polyfarmaci och komplementär behandling vid komplexa situationer och nedsatt organfunktion
värdera läkemedelseffekter och biverkningar samt rapportera dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
värdera och tillämpa ett professionellt förhållningssätt i relation till patienter, närstående och övriga yrkesgrupper samt att hantera sekretessbelagda uppgifter utifrån gällande lagstiftning
värdera egen och andras journalföring vad gäller innehåll, kvalitet, saklighet, struktur och språkbruk
värdera och tillämpa ett professionellt bemötande mot patient och närstående utifrån etiska analysmodeller och ur ett mångfaldsperspektiv
identifiera och ta ställning till andliga och existentiella egenvårdsbehov i samband med svår sjukdom, döende och död samt reflektera över egna etiska ställningstaganden
värdera och tillämpa ett kritiskt förhållningssätt vad gäller omvårdnadsvetenskap och sjuksköterskans sociala, juridiska och samhälleliga ansvar
värdera och använda olika pedagogiska strategier och metoder i undervisning och information till patienter, närstående och personalgrupper
Kursinnehåll
•Relevanta omvårdnadsbegrepp
•Evidensbaserad omvårdnad vid komplexa tillstånd och sjukdomar som cancer, infektionssjukdomar, skallskador och multipel trauma, brännskador och sepsis
•Evidensbaserad omvårdnad i samband med cytostatikabehandling och gällande lagstiftning
•Nutritionsproblematik vid komplexa tillstånd som kräver helt eller delvis kompenserad egenvård
•Omvårdnad och bedömning vid trauma och chock enligt A-E
•SBAR och MEWF
•Sjuksköterskans ansvar vid katastrofberedskap och krishantering inklusive gällande lagstiftning
•Omvårdnadsteorier om vård i livets slutskede inklusive teorier om döendet och döden och det svåra samtalet
•Vårdfilosofi för palliativ vård utifrån nationella och internationella riktlinjer inklusive teamets roll
•Symtomkontroll vid palliativ vård
•Närståendeperspektiv vad gäller patienter med behov av helt eller delvis kompenserad egenvård
•Cellbiologi, immunologi, etiologi, patofysiologi, diagnostik, medicinsk behandling, rehabilitering och omvårdnad vid cirkulatoriska, respiratoriska och maligna sjukdomar
•Tropisk medicin, HIV AIDS inklusive smittskyddslagstiftning
•Förebyggande av smitta och smittspridning med fokus på multiresistensta bakterier
•Läkemedelsinteraktioner och biverkningar vid polyfarmaci och komplementär medicin och gällande lagstiftning
•Medicinsk teknik och säkerhet, handhavande av till exempel motorspruta, sprutpump, pulsoximeter och gällande lagstiftning
•Teorier om normativ kommunikation och samspel med patienter och deras närstående i komplexa situationer.
•Teorier om etiska analysmodeller
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, och utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för omvårdnadsområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisning på denna kurs utnyttjas virtuella kliniska färdighetsträningar.
Examination
Obligatoriska moment
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Ingående obligatoriska moment i kursen är basgrupp, seminarium, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning. Bedömning av obligatoriska moment görs kontinuerligt.
Examination
Nationell klinisk slutexamination (NKSE) samt individuell skriftlig och muntlig examination.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande.Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.