Förbättringskunskap – strategier för förbättringsarbete, 7.5 hp
Improvement Knowledge and Strategies for Improvement Work, 7.5 credits
8SLG72
Huvudområde
SjukgymnastikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2008 | 200850-200802 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
SjukgymnastikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Behörig till kursen är student från Arbetsterapi-, Logoped-, Sjukgymnast- och Sjuksköterskeutbildningen 120p/180hp med minst 60p/90hp godkända och som uppfyller tröskelregel för tillträde till termin 5.Rekommenderade förkunskaper
Behörig till kursen är student från Arbetsterapi-, Logoped-, Sjukgymnast- och Sjuksköterskeutbildningen 120p/180hp med minst 60p/90hp godkända och som uppfyller tröskelregel för tillträde till termin 5.Lärandemål
Förbättringskunskap tillsammans med professionell kunskap är en förutsättning för ständiga förbättringar. Utgångspunkten är att utveckla professionella arbetsuppgifter, på micro- och macronivå och studera samt värdera effekterna i ett tvärprofessionellt perspektiv.
MÅL
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE:
– definiera, diskutera och exemplifiera förbättringskunskap
– förstå hur hälso- och sjukvården är organiserad i micro- och macrosystem
– beskriva vårdkedjans processer utifrån en helhetssyn på patienten
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA:
– hantera grundläggande strategier för att identifiera problem, formulera mål, välja metod, utföra mätningar, analysera resultat/utvärdera och planera/utföra förändringsåtgärd
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT:
– förklara egen specifik och gemensam kunskapsbas och dess betydelse i samverkan i vård och omsorgsarbetet.
Kursinnehåll
– system och processer i organisationen
– mäta variationer i processen och göra flödesscheman
– modeller inom en lärande organisation
– kvalitetsverktyg och PDSA-cykel
– tvärprofessionella team i vården
– arbets- och förändringspsykologi med konflikthantering
– aktuell lagstiftning i samband med kvalitets- och förbättringsarbete
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs förekommer olika arbetsformer såsom arbete i basgrupper, resurstillfällen, föreläsningar och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga ingående moment.
Obligatoriska moment omfattar deltagande och aktivitet i basgrupp och seminarier. Kursen avslutas med ett individuellt förbättringsprojekt som examineras vid seminarie.
Byte av examinator
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kursen, har rätt att begära en annan examinator, om inte särskilda skäl talar emot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till tentamen skall gå till. I övrigt tillämpas ”Föreskrifter rörande examination och examinatorer” enligt beslut vid Linköpings Universitet Dnr:LiU 1109/00-40.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Litteraturlista fastställs av kursansvarig senast två månader för kursstart.Övrig information
KURSVÄRDERING Planering och genomförande av kurs utgår från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår behandlar frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. I övrig hänvisas till beslut om gemensamma föreskrifter rörande elektroniska kursvärderingar (D nr 780/06-40). ÖVRIGT Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.