Examensarbete utifrån förordningen 2011:689, 15 hp
Examensarbete utifrån förordningen 2011:689, 15 credits
9ÄEGEX
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Monica SandlundKursansvarig
Monica SandlundStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Lärandemål
I kursen Examensarbete ska den studerande efter avslutad kurs:
- ha tillägnat sig ett undersökande förhållningssätt till problem som förekommer i lärarverksamhet
- ha valt något problem med yrkesrelevans som anknyter till skolans praktiker
- ha behandlat frågeställningar med hjälp av andra studier och teoretisk kunskap, valt lämplig/a metod/er för datainsamling och därvid beaktat forskningsetiska regler
- ha författat en skriftlig rapport och därvid tillämpat vedertagna regler för vetenskapligt skrivande
- ha försvarat sitt arbete i ett seminarium samt granskat och diskuterat ett annat arbete i ett seminarium
Kursinnehåll
Kunskaper från tidigare kurser och erfarenheter från lärarverksamhet knyts samman och fördjupas. Ett yrkesrelevant problem väljs och avgränsas i samråd med handledare. Någon aspekt av skola och/eller lärarverksamhet undersöks och redovisas i en skriftlig rapport som presenteras i ett seminarium. Ett annat arbete granskas kritiskt och diskuteras konstruktivt i ett seminarium.
Undervisnings- och arbetsformer
Examensarbetet innebär att självständigt planera och genomföra ett vetenskapligt arbete, på egen hand eller i par, med stöd av handledning individuellt och/eller i grupp. Föreläsningar, seminarier och workshops kan förekomma.
Examination
Den studerande ska försvara sitt skriftliga arbete i ett seminarium och som opponent kritiskt granska ett annat arbete i ett seminarium.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 15 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.