Handledning inom förskole- och lärarutbildning, 7.5 hp

Mentoring in Preschool and Teacher Education, 7.5 credits

911G65

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Åttondelsfart, Eftermiddagstid) VT 2019 201934-201938 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Förskollärare- eller lärarexamen. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

Kunskap och förståelse
- Redogöra för och förklara centrala teorier om, och strategier för, handledning
- Redogöra för hur bedömning av studenters lärande kan gå till och identifiera vad som ska bedömas
- Identifiera sitt eget yrkeskunnande

Färdighet och förmåga
- Kritiskt analysera handledningssituationer
- Använda olika bedömningsverktyg i handledningssituationer
- Urskilja etiska dilemman i handledningssituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över sin egen handledarroll utifrån teorier om och strategier för handledning
- Förklara och värdera etiska aspekter i samband med handledning och bedömning

Kursinnehåll

I kursen behandlas teoretiska perspektiv på handledning och handledarrollen. Praktiknära handledningsstrategier utgör också en del av kursinnehållet. Dessa teorier och strategier används för att förstå och hantera olika handledningssituationer. Kursen belyser och synliggör förskollärares och lärares eget yrkeskunnande i syfte att problematisera detta i kommande handledningssituationer.
Handledarens formella bedömningsuppdrag diskuteras utifrån formuleringar i gällande centrala och lokala direktiv. Detta knyts sedan till vad den delen av handledningsuppdraget innebär i praktiken. Olika etiska aspekter och förhållningssätt diskuteras och analyseras för att förstå de utmaningar som handledning innebär.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier, liksom i form av arbete i grupp och självstudier. 

Studierna genomförs även med hjälp av en digital lärplattform.

Examination

Examination sker skriftligt och muntligt, såväl individuellt som i grupp. Examination sker löpande under kursen. Detaljerad information om kursens examinationer återfinns i Studiehandledningen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinations/orm, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Böcker

Litteraturlistan är preliminär

Birnik, Hans, (2010) Handledande samtal 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144055725

Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin, Thorsten, Anja, (2017) Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet [Stockholm] : Natur & kultur, [2017]

ISBN: 9789127145603

I kursen ingår enbart kapitel 8 Att hantera dilemman.

Emsheimer, Peter, Göhl, Inger, (2014) Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer 3., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144091198

Gerrevall, Per, (2017) Att bedöma lärarkvalitet : skicklighet, lämplighet & kompetens Stockholm : Natur & Kultur, [2017]

ISBN: 9789127818781

Artiklar

Gardesten, Jens, Hegender, Henrik, Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning: Resultat från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng Utbildning och Lärande / Education and Learning. Vol 9, 2015, sid 68-85.

https://his.se/PageFiles/38873/Gardesten_Hegender_Underk%C3%A4nnanden_inom_VFU.pdf

Hegander, Henrik, Lärarutbildningens kunskapsmål för verksamhetsförlagd utbildning: Ett ”mischmasch” av teori och praktik Pedagogisk Forskning I Sverige. Vol 12:3, 2007, sid 194-207.

http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7714/6769

Hultman, Glenn, Wedin, Ann-Sofi, Schoultz, Jan, Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder: Handledning och överförande av yrkeskunnande Didaktisk tidskrift. Vol 22:2, 2012, sid 335-358.

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:528177/FULLTEXT01.pdf

Rajuan, Maureen, Beijaard, Douwe, Verloop, Nico, What Do Student Teachers Learn? Perceptions of Learning in Mentoring Relationships The New Educator. Vol 4, 2008, sid 133-151.

https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15476880802014314?needAccess=true

Webbsidor

Colnerud, Gunnel, Marcus Samuelsson, Dilemma eller evidens? Hur tänker lärarstudenter kring klassrumsledarskap? https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/dilemma-eller-evidens-hur-tanker-lararstudenter-kring-klassrumsledarskap?l=sv

Venue 2015.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.