Genus och genusmedveten undervisning i förskola, grundskola och gymnasium, 7.5 hp
Gender and gender sensitive pedagogy in preschool, compulsory school and upper secondary school, 7.5 credits
911G03
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ingrid KarlssonStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) | VT 2008 | 200804-200823 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Minst två genomgångna terminer i lärarutbildning eller examina från lärarutbildning eller minst 20 p (30 hp) godkända i ett beteendevetenskapligt ämne.Lärandemål
Studenten ska under kursen ha utvecklat grundläggande kunskaper i genusteori och förståelse för vilken betydelse genus har för elevers lärande och möjligheter i förskola, grundskola och gymnasium. Studenten har under kursen också utvecklat färdigheter i att upptäcka och hantera genusrelaterade problem i de olika skolformerna. Ett kritiskt förhållningssätt till olika genuspedagogiska arbetsformer utvecklas.
Kursinnehåll
Kursen behandlar två områden. Det första är genusteori med relevanta begrepp samt teori och forskning kring genus och utbildning. Fokus ligger på hur genus styr, begränsar eller möjliggör, olika val och inriktningar för elever. Det andra handlar om genusmedveten verksamhet och undervisning. Olika områden som belyses är genusmönster och nya trender i genusproblematiken inom utbildning, samt hur olika genusrelaterade problem kan bemötas, värderas och hanteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetet sker i grupp och individuellt. Till de tillfällen som anges i studiehandledningen ingår inläsning av litteratur och vid ett tillfälle att förbereda sig för litteraturseminarium, som är obligatoriskt. Föreläsningar med diskussioner både i smågrupp och i hela gruppen är återkommande inslag. I samband med examinationer förväntas studenten läsa och kritiskt granska andra arbeten.
Examination
Två olika uppgifter examinerar kursen. Den första examinerar kunskaper i genusteori och genus betydelse för elevers lärande och möjligheter i utbildning samt förmågan att använda dessa kunskaper för analys av genusproblematik i utbildningssituationer. Denna uppgift är en gruppuppgift. Den andra uppgiften är inriktad på att observera och upptäcka genusproblematik i någon utbildningskontext samt att om så är möjligt försöka förändra någonting och se konsekvenserna av detta. Båda uppgifterna är skriftliga men de redovisas även muntligt inför gruppen vid examinationstillfällena.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.