Pedagogiskt arbete med inriktning på folkbildning, vuxenutbildning och yrkesutbildning, fördjupningskurs, 30 hp
Educational work in adult and vocational education, in-depth course, 30 credits
912G30
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2024 | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | INSTÄLLD |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXFörkunskapskrav
- Folkhögskollärarexamen, yrkeslärarexamen, lärarexamen enligt äldre utbildningsordning vilken innefattar yrkesämne
eller
annan lärarexamen samt minst två års erfarenhet av praktiskt pedagogiskt arbete med vuxna och/eller inom yrkesutbildning
eller
antagen på yrkeslärarprogram med godkända kurser 60hp inom huvudområdet Pedagogiskt arbete
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och diskutera olika forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv
- tillämpa kvalitativa forskningsmetoder
- planera, genomföra, redovisa och försvara ett självständigt uppsatsarbete, som innefattar teoretiska och/eller empiriska studier med relevans för pedagogiskt arbete inom folkbildning, vuxenutbildning och/eller yrkesutbildning
- reflektera över innehåll och kvalitet i det egna självständiga arbetet.
- kritiskt granska en medstuderandes uppsatsarbete.
Kursinnehåll
Kursen behandlar forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, vilka kan fungera som redskap för att beskriva, analysera och förstå pedagogiskt arbete inom folkbildning, vuxenutbildning och/eller yrkesutbildning. Kursen ska förbereda såväl för arbete med undersökningar och utvärderingar i den egna pedagogiska vardagen som för vidare forskarstudier.
Forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, 15hp
Delkursen behandlar forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv. Vidare diskuteras problemformulering, forsknings- och undersökningsdesign, datainsamling samt metoder för beskrivning, bearbetning och tolkning av data. Tonvikt ligger på kvalitativa metoder av relevans för pedagogiskt arbete.
Självständigt arbete, 15hp
Den studerande genomför självständigt ett mindre forskningsarbete, försvarar detta och granskar andras forskningsarbeten. I delkursen skall den studerande välja, avgränsa, definiera och undersöka ett pedagogiskt problem. Problemet och dess bearbetning ska redovisas i en uppsats.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen genomförs med seminarier, handledning (enskilt och/eller i grupp) och självständigt arbete.
Examination
Kursen examineras genom muntliga obligatoriska seminarier, en skriftlig redovisning, en uppsats samt en muntlig opponering. För Väl Godkänt på kurs krävs betyg VG på uppsatsen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Skrivande av uppsats PM | 7.5 hp | U, G, VG |
SRE4 | Uppsats, försvar och opposition | 15 hp | U, G, VG |
SEM1 | Obligatoriska seminarium | 7.5 hp | U, G |
Böcker
Denna litteraturlista är preliminär
ISBN: 9789147090686
ISBN: 9789147111657
Artiklar
artikel som tillhandahålls
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.