Pedagogiskt arbete med inriktning på folkbildning, vuxenutbildning och yrkesutbildning, fördjupningskurs, 30 hp

Educational work in adult and vocational education, in-depth course, 30 credits

912G30

Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2024 202434-202523 Svenska Linköping, Valla INSTÄLLD

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Förkunskapskrav

  • Folkhögskollärarexamen, yrkeslärarexamen, lärarexamen enligt äldre utbildningsordning vilken innefattar yrkesämne
    eller
    annan lärarexamen samt minst två års erfarenhet av praktiskt pedagogiskt arbete med vuxna och/eller inom yrkesutbildning
    eller 
    antagen på yrkeslärarprogram med godkända kurser 60hp inom huvudområdet Pedagogiskt arbete

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för och diskutera olika forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv
  • tillämpa kvalitativa forskningsmetoder
  • planera, genomföra, redovisa och försvara ett självständigt uppsatsarbete, som innefattar teoretiska och/eller empiriska studier med relevans för pedagogiskt arbete inom folkbildning, vuxenutbildning och/eller yrkesutbildning
  • reflektera över innehåll och kvalitet i det egna självständiga arbetet.
  • kritiskt granska en medstuderandes uppsatsarbete.

Kursinnehåll

Kursen behandlar forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, vilka kan fungera som redskap för att beskriva, analysera och förstå pedagogiskt arbete inom folkbildning, vuxenutbildning och/eller yrkesutbildning. Kursen ska förbereda såväl för arbete med undersökningar och utvärderingar i den egna pedagogiska vardagen som för vidare forskarstudier.

Forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, 15hp

Delkursen behandlar forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv. Vidare diskuteras problemformulering, forsknings- och undersökningsdesign, datainsamling samt metoder för beskrivning, bearbetning och tolkning av data. Tonvikt ligger på kvalitativa metoder av relevans för pedagogiskt arbete.

Självständigt arbete, 15hp

Den studerande genomför självständigt ett mindre forskningsarbete, försvarar detta och granskar andras forskningsarbeten. I delkursen skall den studerande välja, avgränsa, definiera och undersöka ett pedagogiskt problem. Problemet och dess bearbetning ska redovisas i en uppsats.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen genomförs med seminarier, handledning (enskilt och/eller i grupp) och självständigt arbete.

Examination

Kursen examineras genom muntliga obligatoriska seminarier, en skriftlig redovisning, en uppsats samt en muntlig opponering. För Väl Godkänt på kurs krävs betyg VG på uppsatsen.  

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Skrivande av uppsats PM 7.5 hp U, G, VG
SRE4 Uppsats, försvar och opposition 15 hp U, G, VG
SEM1 Obligatoriska seminarium 7.5 hp U, G

Böcker

Denna litteraturlista är preliminär

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder 2., [rev.] uppl. Malmö : Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

Fejes, Andreas, Thornberg, Robert, (2015) Handbok i kvalitativ analys 2., utök. uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147111657

Artiklar

Burke, J., & Onwuegbuzie. A. (2004), Mixed methods research: a research paradigm whose time has come Educational Researcher 33(7), 14-26
Larsson, S. (2005), Kvalitet i kvalitativa studier Nordisk pedagogik

artikel som tillhandahålls

Larsson, S. (2009), A pluralist view of generalization in qualitative research International Journal of Research & Method in Education 32(1), 25-38
Åsberg, R. (2001), Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen. Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik Pedagogisk forskning i Sverige 6(4), 270-292

Övrigt

Litteratur kan tillkomma

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.