Skoljuridik och skolledaretik, 7.5 hp
School Law and School Leader Ethics, 7.5 credits
912G10
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ingrid WestlundStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2010 | 201004-201023 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Genomgången statlig rektorsutbildning. Sökande skall även vara verksam som rektor/motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- känna till de lagar och förordningar som styr skolans verksamhet
- kunna redogöra för skolledarens juridiska ansvar
- känna till när juridisk expertis bör anlitas
- kunna analysera och förklara skillnader mellan skoljuridik och skolledaretik
- förstå och kunna kommunicera sitt eget etiska ansvar som skolledare
Kursinnehåll
Kursen fokuserar de lagar och förordningar som styr skolans och skolledarens verksamhet samt skolledarens etiska ansvar. Detta behandlas genom belysning och studier av lagtext, förordningar, juridiska och etiska teorier som ställs i relation till olika faktiska fall. Kursen lägger även stor tyngd vid prövning av och reflektion kring egna erfarenheter och egna etiska hållningar.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen tillämpas följande arbetsformer, föreläsningar, seminarier, arbete i en Internetbaserad lärplattform, förberedande litteraturstudier, studiegruppdiskussioner samt individuellt och grupparbete i internetbaserad lärplattform.
Examination
Examination sker genom redovisning av såväl individuell som gruppvis genomförd kursuppgift, samt ett aktivt deltagande på såväl seminarier som studiegruppsarbete på den Internetbaserad lärplattformen. Examinationerna är både muntliga och skriftliga. De skriftliga examinationerna utgörs av hemtentamina.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.