Utomhuspedagogik året runt, med inriktning mot hälsa, lärande och miljö, 15 hp
Outdoor Education Throughout the Year, with a Specialisation in Health, Learning and the Environment, 15 credits
917G28
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Eva KättingKontaktinformation
Eva Widlund
Helena Alsegård
Monica Wise
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Veckoslut) | VT 2017 | 201704-201803 | Svenska | Örebro |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna:
- beskriva och förklara naturens biologiska förändring under olika årstider
- identifiera, beskriva och förklara spår av naturens krafter och mänsklig aktivitet i olika landskapstyper
- redogöra för hur teoribildning och bildningstraditioner kopplade till den fysiska utemiljön sätts i samband med naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga ämnesområden och lärande
- reflektera över begreppen hälsa, stress och fysisk aktivitet utifrån ett biologiskt, evolutionärt och historiskt perspektiv.
- planera, genomföra och utvärdera tematiska arbeten kring mötet mellan natur, kultur och människa, både som arena och som ett redskap för lärande
- reflektera över eget och andras ledarskap samt visa ett tydligt och reflekterande ledarskap i egna övningar
- beskriva sambanden mellan den utomhuspedagogiska undervisningen och skolans styrdokument
- genomföra ett mindre projektarbete som ska bygga på aktuell forskning och litteratur inom området.
Kursinnehåll
I kursen behandlas utomhuspedagogikens didaktiska frågor kopplade till undervisning utanför klassrummet. Detta sker genom att studenten övar att tolka, bearbeta och kommunicera information om den biologiska naturen och det kulturella landskapet under olika årstider.
Den gröna utemiljöns betydelse för lärande, hälsa och stresshantering belyses i teori och praktik där de evolutionära och historiska perspektiven på människans fysiologiska utveckling sätts in i ett större sammanhang.
Med hjälp av ämnesintegrerade och tematiska arbetssätt skapas förståelse för natur- och kulturmiljöer i närområdet. Genom praktiska övningar och teoretiska resonemang visas sambandet mellan den utomhuspedagogiska praktiken och skolans styrdokument. I kursen bearbetas även aktuell forskning kring naturens roll för vår fysiska, mentala och sociala hälsa. Studenten kommer inom kursens ram att genomföra ett mindre projektarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna omfattar praktiskt arbete i olika natur- och kulturmiljöer, under alla årstider. Föreläsningar, seminarier, självstudier och eget praktiskt arbete ingår också. Då kursen ges på distans sker undervisningen huvudsakligen vid kursträffar med internat.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Examination
Examination sker fortlöpande genom en skriftlig, individuell reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, samt kurslitteraturen. Slutuppgiften består av ett pedagogiskt utvecklingsarbete samt en projektplan, vilka båda redovisas muntligt och skriftligt.
Betygsskala
,Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.