Utomhuspedagogik året runt, med inriktning mot hälsa, lärande och miljö, 15 hp

Outdoor Education Throughout the Year, with a Specialisation in Health, Learning and the Environment, 15 credits

917G28

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Eva Kätting

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Veckoslut) VT 2017 201704-201803 Svenska Örebro

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna:
- beskriva och förklara naturens biologiska förändring under olika årstider
- identifiera, beskriva och förklara spår av naturens krafter och mänsklig aktivitet i olika landskapstyper
- redogöra för hur teoribildning och bildningstraditioner kopplade till den fysiska utemiljön sätts i samband med naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga ämnesområden och lärande
- reflektera över begreppen hälsa, stress och fysisk aktivitet utifrån ett biologiskt, evolutionärt och historiskt perspektiv.
- planera, genomföra och utvärdera tematiska arbeten kring mötet mellan natur, kultur och människa, både som arena och som ett redskap för lärande
- reflektera över eget och andras ledarskap samt visa ett tydligt och reflekterande ledarskap i egna övningar
- beskriva sambanden mellan den utomhuspedagogiska undervisningen och skolans styrdokument
- genomföra ett mindre projektarbete som ska bygga på aktuell forskning och litteratur inom området.

Kursinnehåll

I kursen behandlas utomhuspedagogikens didaktiska frågor kopplade till undervisning utanför klassrummet. Detta sker genom att studenten övar att tolka, bearbeta och kommunicera information om den biologiska naturen och det kulturella landskapet under olika årstider.
Den gröna utemiljöns betydelse för lärande, hälsa och stresshantering belyses i teori och praktik där de evolutionära och historiska perspektiven på människans fysiologiska utveckling sätts in i ett större sammanhang.
Med hjälp av ämnesintegrerade och tematiska arbetssätt skapas förståelse för natur- och kulturmiljöer i närområdet. Genom praktiska övningar och teoretiska resonemang visas sambandet mellan den utomhuspedagogiska praktiken och skolans styrdokument. I kursen bearbetas även aktuell forskning kring naturens roll för vår fysiska, mentala och sociala hälsa. Studenten kommer inom kursens ram att genomföra ett mindre projektarbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna omfattar praktiskt arbete i olika natur- och kulturmiljöer, under alla årstider. Föreläsningar, seminarier, självstudier och eget praktiskt arbete ingår också. Då kursen ges på distans sker undervisningen huvudsakligen vid kursträffar med internat.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Examination

Examination sker fortlöpande genom en skriftlig, individuell reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, samt kurslitteraturen. Slutuppgiften består av ett pedagogiskt utvecklingsarbete samt en projektplan, vilka båda redovisas muntligt och skriftligt.

Betygsskala

,

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.