Hållbarhetsundervisning utanför klassrummet, 7.5 hp
Taking sustainability education out-of-classroom, 7.5 credits
917G39
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Emilia FägerstamKursansvarig
Emilia FägerstamStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Administratör
Kursansvarig
| Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2026 | 202604-202613 | Engelska | Linköping, Valla | ||
| Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2026 | 202604-202613 | Engelska | Linköping, Valla | ||
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Engelska 6 eller Engelska nivå 2
Undantag från svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för grundläggande teorier om pedagogik för miljö- och hållbarhetsundervisning
- resonera om hur omgivande samhälle och naturmiljö kan utgöra en bas för miljö- och hållbarhetsundervisning
- planera och motivera miljö- och hållbarhetsundervisning som inbegriper miljöer utanför klassrummet.
Kursinnehåll
Kursen behandlar miljö- och hållbarhetsundervisning där pedagogiska grunder och didaktiska val för denna diskuteras och prövas. I kursen ingår att planera ett eget undervisningsmaterial för undervisning för hållbarhet där kursens teori omsätts till valfri praktisk verksamhet. Utomhuspedagogikens relevans för miljö- och hållbarhetsundervisning diskuteras och problematiseras och kursen behandlar hur olika miljöer utanför klassrummet kan bidra till undervisning och lärande om hållbarhet. Teorier om människans relation till plats tas upp, liksom begrepp som ekosystemtjänster och planetära gränser.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller seminarier, exkursioner, grupparbeten och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig presentation av projektarbete
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärande| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| PRO1 | Projektarbete (muntlig och skriftlig presentation) | 7.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.