Utomhuspedagogisk fördjupningskurs med didaktisk inriktning, 15 hp

Outdoor Education, continuation course, 15 credits

917A13

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Anders Szczepanski

Kursansvarig

Anders Szczepanski

Studierektor eller motsvarande

Helena Alsegård

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2018 201834-201923 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

För tillträde krävs en magisteruppsats (15 hp) i ämnet eller i relevant område. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6.

Lärandemål

Studenterna ska efter genomförd kurs kunna:
- definiera utomhuspedagogikens särart ur ett lärandeperspektiv
- förstå hur man med hjälp av utomhuspedagogiska metoder lyfter fram sambanden mellan miljö, ekologi och hållbar utveckling
- exemplifiera och argumentera för hur olika utomhuspedagogiska lärsituationer kan utnyttjas för undervisning inom olika områden och teman
- beskriva hur ett växelspel mellan sinnlig erfarenhet och reflektion kan berika lärandet.
- använda natur- och kulturlandskapet som en resurs för lärande
- beskriva hur samspelet mellan olika faktorer kan påverka lärande och välbefinnande.

Kursinnehåll

Kursen inleds med en översikt över utomhuspedagogik som forsknings- och praktikområde i ett historiskt och internationellt perspektiv. Idétraditioner, teoretiska rötter och empirisk forskning inom området är andra områden som behandlas. Upplevelsebaserat lärande och dess relation till natur- och kulturtolkning presenteras och problematiseras i teori och praktik. Människans förhållande till natur- och kulturlandskapet, ekologiska samband och en hållbar utveckling är föremål för djupgående analys. Här läggs särskild vikt vid människans naturuppfattning och världsbild både ur ett samhälls- och hållbarhetsperspektiv och hur de speglas i konst och litteratur. Hälsoaspekter och människans relation till sin omgivning, samt hur faktorer av betydelse för lärande och hälsa samverkar, är områden som också behandlas.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen ges i form av fältbaserad undervisning, föreläsningar och seminarier. Genom kursens innehåll och karaktär fungerar de egna upplevelserna som underlag för reflexioner och analyser av utomhuspedagogikens identitet, vilket gör att kursens former också i betydande grad bidrar till dess innehåll. Kursen ges på distans med internatsträffar med enkel förläggning, som bekostas av deltagarna. Viss campusförlagd undervisning förekommer också.

Examination

Kursen examineras genom att varje deltagare författar en kursrapport som behandlas vid ett särskilt seminarium. Varje deltagare ska även presentera ett vetenskapligt originalarbete inom det utomhuspedagogiska området. Deltagande i fältdelarna är obligatoriskt och examineras genom seminarier i samband med träffarna.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.