Textilslöjd - ämnesspecifik fördjupning, 7.5 hp
Textile Craft Studies, 7.5 credits
919G23
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders NarbrinkKursansvarig
Anders NarbrinkStudierektor eller motsvarande
Anders NarbrinkKontaktinformation
Anders Narbrink, kursansvarig lärare
Carina Skoog, administratör
Jennie Wallin, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2020 | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | ||
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Förkunskapskrav
- Kurser i textilslöjd 60hp varav 45hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt tillämpa ett fördjupat kunnande i formgivning och hantverkstekniker inom textilslöjd,
- analysera och reflektera över arbetsprocesser i slöjd och dess fysiska resultat, utifrån olika kvalitetsaspekter,
- identifiera och använda relevanta begrepp vid argumentation om slöjd i olika former och samhällsperspektiv,
- analysera och diskutera idéutveckling och arbetsprocesser i ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
Kursinnehåll
Kursen utgör en delkurs inom fördjupning 61 till 90hp i Textilslöjd. Kursen innehåller ett självständigt gestaltningsarbete med fokus på idéutveckling och hantverkstekniker inom textil. Studenten väljer utgångspunkter för arbetet och formulerar ett individuellt syfte, vilket sedan utgör grund för reflektionen och analysen i slutet av kursen. Både de fysiska föremålen och arbetsprocesserna diskuteras utifrån kvalitetsaspekter som exempelvis materialhantering, hållbar utveckling, praktiska/estetiska/symboliska funktioner, ergonomi, etc. I kursen bearbetas också begrepp som används i samhällsdebatter inom kulturområdet slöjd, hantverk, konsthantverk, design, m m. Studierna omfattar även ett slöjddidaktiskt perspektiv då erfarenheterna av det individuella fördjupningsarbetet analyseras och diskuteras i relation till lärande och undervisning i skolslöjden.
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning, individuellt och i grupp, föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete.
Examination
Kursen examineras dels genom muntlig och visuell redovisning och dels genom skriftliga inlämningsuppgifter. Examination sker även genom kommentarer och diskussioner av andras texter samt aktivt deltagande i seminarier, varav viss del nätbaserat.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRE1 | Visuell och muntlig redovisn.av praktiskt arb.o reflektioner | 5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Muntlig redovisning av slöjdbegrepp i seminarium | 1 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning av reflektioner i form av kursportfölj | 1.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.