Textilslöjd på distans, kurs 1 - Det pedagogiska slöjdrummet, 1-15hp, 15 hp
Area of Emphasis Textile Craft, The Pedagogical Room of Craft, (1-15 hp), 15 credits
919G26
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katarina JonssonKursansvarig
Katarina JonssonStudierektor eller motsvarande
Anders NarbrinkKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2020) | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
– redogöra för slöjdens grundläggande begrepp
– dokumentera och presentera slöjdsalens organisation
– reflektera över innehållet i slöjdämnets nationella kursplaner
– reflektera över barns skapande förmåga i relation till slöjdämnet
– använda olika skiss- och formgivningsmetoder i två dimensioner
– arbeta praktiskt med textila material och med grundläggande verktyg, redskap och hantverkstekniker för textil
– uppvisa ett grundläggande vetenskapligt förhållningssätt till slöjdens material, tekniker och skapandeprocesser
– presentera och redovisa egna erfarenheter av sin arbetsprocess och produkt inom textil slöjd
Kursinnehåll
Kursen innehåller studier av slöjdsalens organisation och verksamhet samt grundläggande begrepp för slöjdämnet. Studenten ska arbeta med teorier kring barns lärande genom skapande slöjdverksamhet. Kursen innehåller även praktiskt arbete med textila material och grundläggande hantverkstekniker för textilslöjd samt övningar med tvådimensionell formgivning. Det praktiska arbetet kombineras med studier av material, verktyg, redskap och relaterade arbetsmiljöfrågor. Studentens idéer utvecklas, bearbetas, tillämpas och värderas i genomförda slöjdarbeten. En viktig del är att grundlägga ett didaktiskt och vetenskapligt förhållningssätt. I kursen ingår övningar och uppgifter som ger studenten tillfälle att reflektera över hur den egna kunskapen kan användas i slöjdundervisning i grundskolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och genomförs i distansform med tre fysiska träffar.. Studenter inom de olika materialinriktningarna arbetar både med gemensamma och enskilda uppgifter. Mellan kursträffarna genomför studenterna egna slöjduppgifter inom ämnesområdet och ämnesdidaktiken och kommunicerar med varandra samt med lärarna via IKT. Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, handledning, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, studiebesök samt praktiskt arbete enskilt och i grupp.
Examination
Examinationen sker individuellt genom skriftlig, muntlig och visuell redovisning, hemtentamen samt uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SKR1 | Skriftlig redovisning 1 | 2 hp | U, G, VG |
SKR2 | Skriftlig redovisning 2 | 3 hp | U, G, VG |
PRA3 | Redovisning av produkt/praktiskt arbete: visuell, skriftlig och muntlig examination | 5 hp | U, G, VG |
PRA4 | Redovisning av produkt/praktiskt arbete: visuell, skriftlig och muntlig examination | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.