Trä- och metallslöjd på distans, kurs 2 - Lärandeprocesser i slöjd, 16-30hp, 15 hp
Area of Emphasis Wood and Metal Craft. Learning Process in Craft (16-30 credits), 15 credits
919G47
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders NarbrinkKursansvarig
Ulf HärdnerStudierektor eller motsvarande
Lisbeth HurtigKontaktinformation
Carina Skoog, administratör
Jennie Wallin, studievägledare
Ulf Härdner, kursansvarig lärare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2021 | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | ||
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Förkunskapskrav
- Trä- och metallslöjd på distans, kurs 1 – Det pedagogiska slöjdrummet, 1-15hp, 15hp varav 3hp godkända.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och arbeta efter slöjdens arbetsprocesser
- reflektera över slöjdprocessen som teori och tillämpning i relation till aktuell forskning inom ämnesområdet
- utarbeta och presentera ett planeringsarbete för slöjdundervisning
- arbeta praktiskt med trä och metall samt med grundläggande verktyg, redskap och hantverkstekniker för både trä och metall med fokus på konstruktion och sammansättningar
- använda olika tredimensionella skiss- och formgivningsmetoder samt tillämpa och presentera sina idéer i ett personligt formspråk
- analysera aspekter som hållbar utveckling, ekonomi och jämställdhet i relation till slöjd i grundskolan
Kursinnehåll
Kursen innehåller studier av slöjdens arbetsprocesser som teori och tillämpning. I de verksamhetsförlagda delarna ingår en uppgift att arbeta med slöjdens arbetsprocesser utifrån de centrala delarna: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering. Kursen innehåller även praktiskt arbete med trä och metall i samband med grundläggande hantverkstekniker för trä- och metallslöjd med inriktning mot konstruktions- och sammansättnings-tekniker. Studenten ska prova att använda olika material av trä och metall i sina tillämpningar samt kunna motivera sina val. Det praktiska arbetet kombineras med studier av material, verktyg, redskap och relaterade arbetsmiljöfrågor. Studentens idéer utvecklas, bearbetas, tillämpas och värderas i genomförda slöjdarbeten. Inom formgivnings¬avsnitten arbetar studenten främst med att kommunicera och visualisera formgivningsidéer samt att träna sig i att använda olika metoder och tredimensionella material. Kursen har en övergripande inriktning mot slöjdrelaterade frågor kring hållbar utveckling, ekonomi och jämställdhet. I kursen ingår också att dokumentera och presentera sin egen process med bilder och text.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och genomförs i distansform med tre fysiska träffar.. Studenter inom textil och trä och metall arbetar både med gemensamma och enskilda uppgifter. Mellan kursträffarna genomför studenterna egna slöjduppgifter inom ämnesområdet och ämnesdidaktiken och kommunicerar med varandra samt kursledaren via IKT. Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, handledning, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, studiebesök samt praktiskt arbete enskilt och i grupp.
Examination
Examinationen sker individuellt genom skriftlig, muntlig och visuell redovisning samt uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor.
För VG på hel kurs krävs minst 8hp VG.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRE1 | Redovisning av produkt/praktiskt arbete: visuell, skriftlig och muntlig presentation | 5 hp | U, G, VG |
PRE2 | Redovisning av produkt/praktiskt arbete: visuell, skriftlig och muntlig presentation | 5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning lärandeprocesser i slöjd | 3.5 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 1.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.