Historia (1-30 hp), 30 hp
History (1-30 Credits), 30 credits
91HI13
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lasse KvarnströmKursansvarig
Lasse KvarnströmStudierektor eller motsvarande
Lasse KvarnströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång historia, 270 hp (Ingång historia) | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Hi A. Kursen förutsätter dessutom Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda översiktlig kunskap om väsentliga historiska sammanhang och historiens huvudlinjer, genom studium av politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och processer i Sverige, Norden, Europa och globalt.
- använda elementär kunskap om grunderna i historisk metod och teori.
- analytiskt och kritiskt ordna fakta till förklarande beskrivningar av historiska sammanhang.
- demonstrera grundläggande medvetenhet om hur val av perspektiv utifrån klass, genus och mångfald påverkar förståelsen av det förflutna.
- diskutera betydelsen av historiedidaktisk reflektion.
- redogöra för historieämnets framväxt som skolämne och universitetsämne.
- identifiera huvuddragen i styrdokumenten rörande skolämnet historia i grundskolans årskurs 7-9 samt i gymnasieskolan.
- utforma en lektionsplanering avsedd för historieämnet i grundskolans årskurs 7-9 eller i gymnasieskolan.
- utforma en examinationsuppgift avsedd för historieämnet i grundskolans årskurs 7-9 eller i gymnasieskolan.
Kursinnehåll
Introduktion till historievetenskap
Kursen ges en allmän orientering i olika historiesyner, historiska teorier och perspektiv såsom genus, klass och etnicitet där studenten läser, strukturerar, skriver och diskuterar det aktuella kunskapsstoffet. Vidare ges en översikt av historievetenskapliga forskningsmetoder. Inom momentet belyses även historievetenskapens framväxt och hur historien används.
Antiken - medeltiden
Studenten studerar och jämför händelser och samhällsutveckling med utgångspunkt från de tidiga kulturerna i medelhavsområdet, den tidiga medeltidens feodala och kristna samhällen, Europas kris samt framväxten av en byråkratisk furstemakt. Huvuddragen i de nordiska ländernas historia från äldsta tid behandlas med betoning på Sverige.
Tidigmodern tid
Studenten studerar, diskuterar och jämför händelser och samhällsutveckling, främst i ett europeiskt perspektiv, såsom framväxten av furstemakt, kolonialism, de kontinentala konflikterna, utvecklingen från feodalism till kapitalism samt ideologiska utvecklingslinjer. I kursen igår även att studenten studerar och skriver om Sverige ur ett nationellt och lokalt perspektiv.
Det långa 1800-talet och 1900-talet
Studenten studerar och skriver om händelser och samhällsutveckling, främst ur ett europeiskt perspektiv. Häri ingår det industriella genombrottet, demografins förändringar, demokratiseringsprocesser, liberalism, nationalism, fascism och socialism, 1900-talets väpnade konflikter, det kalla kriget, kapprustning och fredssträvanden samt koloniernas frigörelse.
Ämnesdidaktik
Parallellt med det ämnesteoretiska epokvisa kursmomentet genomförs en serie didaktiska seminarier kring förutsättningar för historieundervisning i grundskolans årskurs 7-9 och i gymnasieskolan där studenten studerar och diskuterar styrdokument, elevers och lärares relation till historia, historieämnets utveckling samt källmaterial och läromedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt självständiga studier och diskussioner i grupp.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig individuell salstentamen, hemtentamen och skriftlig redovisning individuellt samt muntlig redovisning i grupp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Uppgift Introduktion till historievetenskap | 2 hp | U, G |
STN5 | Skriftlig tentamen: salstentamen 1900-talet | 4 hp | U, G, VG |
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen Det långa 1800-talet | 4 hp | U, G, VG |
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen Tidigmodern tid | 4 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen Medeltiden | 3 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: hemtentamen Antiken | 3 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning Ämnesdidaktik | 7.5 hp | U, G, VG |
MRE5 | Muntlig redovisning 1900-talet | 0.5 hp | U, G |
MRE4 | Muntlig redovisning Det långa 1800-talet | 0.5 hp | U, G |
MRE3 | Muntlig redovisning Tidigmodern tid | 0.5 hp | U, G |
MRE2 | Muntlig redovisning Medeltiden | 0.5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning Antiken | 0.5 hp | U, G |
Böcker
Valfri historisk atlas
ISBN: 9789144105369
ISBN: 9789144129051
Även tidigare upplagor går bra.
ISBN: 9789147106608
ISBN: 9789144096384
ISBN: 9789144056821
ISBN: 9789144129044
Även tidigare upplaga går bra.
ISBN: 9781457685262
Finns upplaga från 2018.
ISBN: 9789140697141
ISBN: 9789144097381
ISBN: 9789144125534
Artiklar
Artiklar tillkommer.
Webbsidor
Nu gällande kursplaner för historia, LPO samt LPF www.skolverket.se
Bedömningsstöd samt Kommentarmaterial till kursplanen i historia, www.skolverket.se
Kompendier
Kompendium LiU (A-huset)
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.