Historia (16-30 hp), 15 hp
History (16-30 cr), 15 credits
91HI27
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 2 (VT 2014) | Svenska | Linköping |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Hi A samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp samt Historia (1-15 hp), 15 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för huvuddragen i den historiska utvecklingen från tidigmodern tid till nutid, särskilt ur ett västerländskt och nordiskt perspektiv.
- redogöra för förändringar som lett fram till vår tid utifrån politiska, ekonomiska, kulturella och sociala perspektiv.
- diskutera fakta och tolkningar av tidsperiodens historiska sammanhang.
- diskutera betydelsen av historiedidaktisk reflektion.
- redogöra för olika läromedel i vid bemärkelse och diskutera deras användbarhet i historieundervisningen i grundskolan.
- beskriva historieämnets struktur och centrala begrepp inom grundskolan.
- utforma en momentplanering avsedd för historieämnet i grundskolan.
Kursinnehåll
Tidigmodern tid
Studenten studerar, diskuterar och jämför händelser och samhällsutveckling i ett europeiskt perspektiv, såsom framväxten av furstemakt och nationalstater, kolonialism, de kontinentala konflikterna, utvecklingen från feodalism till kapitalism samt ideologiska utvecklingslinjer. I kursen igår även att studenten studerar och skriver om Sverige ur ett nationellt och lokalt perspektiv.
Modern tid
Studenten studerar och skriver om händelser och samhällsutveckling, främst ur ett europeiskt perspektiv. Häri ingår den industriella revolutionen, demografins förändringar, demokratiseringsprocesser, liberalism, nationalism, fascism och socialism, 1900-talets väpnade konflikter, det kalla kriget, kapprustning och fredssträvanden samt koloniernas frigörelse.
Ämnesdidaktik
Parallellt med det ämnesteoretiska epokvisa kursmomentet genomförs en serie didaktiska seminarier där studenten studerar, skriver och diskuterar om förutsättningar för historieundervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till historia, historieämnets utveckling samt källmaterial och läromedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning i grupp, skriftlig salstentamen och individuell skriftlig redovisning.
PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning Tidigmodern tid 0.5 hp U-G
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Tidigmodern tid 4.0 hp U-VG
MRE2 Muntlig redovisning Modern tid 0.5 hp U-G
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Modern tid 7.0 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktik 3 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.