Idrott och hälsa: Boll och dans, 7.5 hp
Physical Education: Ballgames and Dance, 7.5 credits
923G14
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Tove JohanssonKursansvarig
Tove JohanssonStudierektor eller motsvarande
Tove JohanssonKontaktinformation
Carina Skoog, administratör
Jennie Wallin, studievägledare
Tove Johansson, kursansvarig lärare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Veckoslut) | HT 2020 | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
- Grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- praktiskt förevisa grundläggande färdigheter och övningar inom takt och rytm
- reflektera över didaktiska frågeställningar kopplat till boll- respektive dansundervisning
- förhålla sig till genusaspekter i relation till boll- och dansundervisning
- metodiskt utveckla, anpassa och leda boll- respektive dansövningar med inriktning mot grundskolan
- tillämpa aktuella styr- och måldokument inom området
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på rörelse, takt, rytm, didaktisk reflektion samt lek och spel med bollen som redskap. Studenten tränar den egna förmågan att förevisa, metodiskt utveckla, leda och analysera boll- och dansaktiviteter med utgångspunkt i grundskolans styrdokument. Kursen är en av fyra fristående kvällskurser i ämnet idrott och hälsa som tillsammans utgör 30hp.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, verkstäder, litteraturstudier och grupparbeten. Fortlöpande under kursens gång, under självstudietid, dokumenterar och reflekterar studenten över kursinnehållet i portfolioform.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
POR2 | Portfolio | 4.5 hp | U, G |
PRE3 | Praktisk analys boll | 1 hp | U, G |
PLAN | Planering och praktisk redovisning dans | 2 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.