Idrott och hälsa: Boll och dans, 7.5 hp

Physical Education: Ballgames and Dance, 7.5 credits

923G14

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Tove Johansson

Kursansvarig

Tove Johansson

Studierektor eller motsvarande

Anders Narbrink

Kontaktinformation

Carina Skoog, administratör

Jonas Johansson, studievägledare

Tove Johansson, kursansvarig lärare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) HT 2018 201834-201903 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- praktiskt förevisa grundläggande färdigheter och övningar inom takt och rytm
- reflektera över didaktiska frågeställningar kopplat till boll- respektive dansundervisning
- förhålla sig till genusaspekter i relation till boll- och dansundervisning
- metodiskt utveckla, anpassa och leda boll- respektive dansövningar med inriktning mot grundskolan
- tillämpa aktuella styr- och måldokument inom området

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på rörelse, takt, rytm, didaktisk reflektion samt lek och spel med bollen som redskap. Studenten tränar den egna förmågan att förevisa, metodiskt utveckla, leda och analysera boll- och dansaktiviteter med utgångspunkt i grundskolans styrdokument. Kursen är en av fyra fristående kvällskurser i ämnet idrott och hälsa som tillsammans utgör 30hp.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, verkstäder, litteraturstudier och grupparbeten. Fortlöpande under kursens gång, under självstudietid, dokumenterar och reflekterar studenten över kursinnehållet i portfolioform.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar.

PROVKODER:
POR1 Portfolio, 5.5hp
PRE1 Praktisk redovisning boll, 1hp
PRE2 Praktisk redovisning dans, 1hp

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteraturlista Huitfeldt, Åke (1998). Rörelse & idrott. Stockholm: Liber. Kirk, David & MacPhail, Ann (2002). Teaching Games for Understanding and Situated Learning: Rethinking the Bunker-Thorpe Model. Journal of Teaching in Physical Education, vol. 21 nr. 2 s. 177-192. Laddas ner via: http://repository-intralibrary.leedsmet.ac.uk/open_virtual_file_path/i1955n114764t/Teaching%20Games%20for%20Understanding%20and%20Situated%20Learning.pdf Larsson, Håkan, Meckbach, Jane (2011) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber. (Kapitel 1, 2, 7, 8, 16, 18). Lindqvist, Anna (2010). Dans i skolan – om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete, Umeå universitet. Ladda ner via länken: http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:303675 Ronglan, Lars Tore, Halling, Anders & Teng, Gunnar (2009). Ballspill over grenser: skandinaviske tilnærminger til læring og utvikling. Oslo: Akilles. Skolverket (2011a). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. Skolverket (2011b). Ämnesplan för idrott och hälsa. Stockholm. Sjöstedt-Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse: en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlsson. CD + instruktionshäfte: 1:a steget. Cd:n + instruktionshäftet beställs via www.musikbutiken.se Artikelsamling – delas ut vid kursstart: Annerstedt (2007). Att lära sig vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare förlag. (Utvalda sidor).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.