Biologi (1-15 hp), 15 hp
Biology (1-15), 15 credits
92BI11
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2015) | Svenska | |||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2015) | Svenska |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Bi B, Ke A Ma C samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betygsättning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp samt Ingångsämne 1-60 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för skillnader i domänernas celltyper
- kunna beskriva endosymbiosen och dess följder för den eukaryota cellen
- kunna redogöra för eukaryota cellers struktur och funktion
- kunna förklara kromosomernas struktur och funktion
- kunna redogöra för begreppen mitos, meios, cell- och livscykler
- kunna förklara den molekylära grunden för nedärvning
- kunna beräkna populationsgenfrekvenser utifrån allelfrekvenserna i ett locus för ett antal egenskaper
- kunna genomföra demonstrationer och laborationer med didaktisk anknytning
- kunna jämföra och sammanställa laborationsresultat i en vetenskaplig rapport
- visa kännedom om ämnets grundläggande terminologi på svenska och engelska
- kunna redogöra för hur skolan formulerar och tydliggör kunskapen i form av kursplaner och betygskriterier
- kunna ge exempel på centrala begrepp inom cellbiologi och genetik i ett didaktiskt perspektiv
- kunna ge exempel på hur modeller och teorier utvecklas inom biologiområde
Kursinnehåll
Kursen omfattar eukaryota cellers uppbyggnad och funktioner, som till exempel membranstruktur, organeller, cytoskelett, cellrörelser, cellulär kommunikation och fotosyntesen. Mekanismer för mitos och meios, cell− och livscykler, den molekylära grunden för nedärvning samt kromosomers struktur och funktion, kromosomkartering, mutationer, rekombinationer och populationer som genetiskt system. Molekylärbiologiska tillämpningar av genteknik inom till exempel växt− och djurförädling, medicin och bioteknik ingår. Laborationer som illustration till teorimomenten. Resultat från laborationer sammanställs. Cellens uppbyggnad och funktioner exemplifieras genom laborativa moment där de studerande i grupp redogöra för ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska frågeställningar. Läromedel för olika verksamhetsområden (7-9, gymnasieskola, universitet) inom ämnet jämförs. Hur skapas naturvetenskaplig kunskap. Undervisningsdesign och bedömning. Vidare studeras olika modeller av utvärdering av undervisning. Den studerande undersöker likheter och olikheter utifrån vetenskapliga arbeten.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbete samt självstudier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen och skriftlig och muntlig redovisning.
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen cellbiologi, 4.5 hp (U-VG)
LAB1 Laboration muntlig redovisning, cellbiologi 1.5 hp (U-G)
STN2 Skriftlig tentamen på engelska: salstentamen genetik, 4.5 hp (U-VG)
LAB2 Laboration, skriftlig och muntlig redovisning (grupparbete), genetik 1.5 hp (U-G)
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 3.0 hp (U-G)
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.