Filosofi (31-37,5 hp), 7.5 hp
Philosophy (31-37,5), 7.5 credits
92FS31
Huvudområde
Teoretisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Fredrik StjernbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | V | |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Teoretisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Hi A samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Filosofi 1-30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda språkfilosofins nyckelbegrepp och redogöra för dess huvudfrågor
- genomföra satslogiska formaliseringar och kontrollera giltighet i satslogiska bevis
- på ett grundläggande sätt diskutera kunskapsteorins centrala frågor
- planera ett mindre ämnesområde för filosofiundervisningen i gymnasieskolan
Kursinnehåll
I den första delen av kursen skaffar sig studenten en inblick i den teoretiska filosofins centrala delar, framför allt språkfilosofi och kunskapsteori, och kursen innehåller även en introduktion till formell logik.
Inom ämnesdidaktiken tränas att utforma en planering för mindre ämnesområde för filosofiundervisningen i gymnasieskolan med utgångspunkt i styrdokumenten. I planering ingår att kunna motivera val av innehåll, arbetsformer och läromedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar, samt litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt genom skriftlig redovisning som seminariebehandlas.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning:Introduktion till teoretisk filosofi, 6,5 hp U-VG
SRE2 Skriftlig redovisning: inlämningsuppgift som seminariebehandlas 1,0 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.