Filosofi: verksamhetsförlagd utbildning (38-45 hp), 7,5hp, 7.5 hp
Philosophy: Teaching Practice, 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits
92FSV3
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin BerzellKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2017) | 201809-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 4 (VT 2017) | 201809-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2017) | 201809-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2017) | 201809-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2017) | 201809-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling ochlärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp,Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund,7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Filosofi 1-30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- välja och motivera ett filosofiskt stoff utifrån elevers förutsättningar och behov
- planera och organisera undervisning av ett arbetsområde i filosofi utifrån styrdokument och didaktisk reflektion kring ämnesinnehåll och upplägg
- genomföra undervisning av ett arbetsområde i filosofi utifrån styrdokument och didaktiska perspektiv
- beakta jämlikhet och jämställdhet i sin planering och undervisning i filosofi
- använda digitala hjälpmedel i undervisning i filosofi
- utvärdera den egna undervisningen i filosofi i förhållande till planeringen
- dokumentera och bedöma elevers kunskaper i filosofi
- interagera och kommunicera med elever och kollegor
- ta emot konstruktiv kritik och reflektera kring dem egna lärarrollen.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i filosofi och övar där olika lärarförmågor. Den studerande omsätter sina ämneskunskaper i filosofi och i didaktik till den pedagogiska verksamheten. Studenten övar sig på att inta ett professionellt förhållningssätt i lärarrollen. Studenten övar sig i att planera egna lektioner i filosofi i gymnasieskolan, samt genomföra, leda och följa upp dessa. Studenten tränar sig också i att utifrån egna reflektioner och andras konstruktiva kritik dra slutsatser för den egna lärarrollen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor, samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2,5 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 4 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-reflektion 1 hp U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.