Geografi: verksamhetsförlagd utbildning (52,5-60 hp), 7,5hp, 7.5 hp
Geography, Teaching Practice, 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits
92GEV3
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Björn SegrellKursansvarig
Björn SegrellStudierektor eller motsvarande
Anders JidesjöKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2017) | 201707-201717 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 4 (VT 2017) | 201707-201717 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2017) | 201707-201717 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2017) | 201707-201717 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2017) | 201707-201717 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Matematik B samt
genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt genomgångna 1-30 Geografi, med minst 22,5 hp godkända, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera och organisera undervisning av ett ämnesområde i geografi utifrån aktuella styrdokument och didaktiska teorier
-värdera och använda för geografi relevant undervisningsmaterial med fokus på geografiska källor
-genomföra och leda undervisning av ett arbetsområde i geografi med beaktande av aktuella styrdokument, skolans värdegrund, jämlikhet och jämställdhet
- använda geografiska begrepp, teorier och modeller
- utvärdera sin undervisning inom ett arbetsområde i geografi och dra slutsatser av utvärderingen
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper i geografi och argumentera för sina överväganden
- använda för verksamheten relevanta digitala hjälpmedel och visualisera rumsliga förhållanden
- identifiera eget behov av ytterligare kunskap i geografi i relation till undervisning i gymnasieskolan
- ta konstruktiv kritik
- agera utifrån skolans värdegrund i skolmiljön
- interagera och kommunicera med elever, lärare och annan personal
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i geografi. Den studerande övar didaktiska och sociala lärarförmågor genom att planera, genomföra och utvärdera ett arbetsområde i geografi tillsammans med handledare, samt utvärdera och diskutera bedömning av dessa områden med handledare. Den studerande arbetar för att utveckla elevernas förmåga i enlighet med skolans styrdokument. I undervisningen övar sig studenten att leda elevers lärande genom att använda geografiska begrepp, teorier och modeller, arbeta med geografiska källor samt använda digitala verktyg för att visualisera rumsliga förhållanden. Under kursen övar den studerande upp självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik i den pedagogiska verksamheten. Den studerande fördjupar sig i styrdokumenten och didaktiska teorier genom att undersöka fenomen som rör geografiundervisning i praktik och teori relaterade till geografiämnets syfte och centrala innehåll.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning samt självstudier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor samt skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
TDLF: Tillämpade didaktiska lärarförmågor, 4 hp (U-VG)
TSLF: Tillämpade sociala lärarförmågor, 2,5 hp (U-G)
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-uppgift 1 hp(U-VG)
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.