Historia (31-37,5 hp), 7.5 hp
History (31-37,5), 7.5 credits
92HI31
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 3 (HT 2012) | Svenska |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Hi A samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp samt genomgången Historia 1-30 hp med minst 21 hp godkända, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- analysera probleminriktade historiska exempel
- tillämpa förvärvade ämnesteoretiska och didaktiska kunskaper
- göra urval av historiskt stoff med hänsyn till både de krav på förkunskaper som gäller såväl studier på högre nivåer i ämnet som undervisningen gymnasieskolan.
- utnyttja sin förmåga till didaktisk reflektion kring ämnesinnehåll och undervisningsplanering samt visa en ökad insikt i hur olika historiska material kan användas i undervisning
Kursinnehåll
I kursen fördjupar den studerande sina kunskaper och förmågor att i undervisningssammanhang inom gymnasieskolan använda och reflektera över olika typer av material/källor för gestaltning och konkretisering av historiska händelser och processer.
Metod
Momentet omfattas av föreläsningar och seminarier i syfte att den studerande tillägnar sig kunskaper om olika historiska källmaterial och arbetssätt inför kommande uppsatsarbete och inför den framtida lärargärningen. I samband härmed studerar och reflekterar studenten även kring och använder sig av olika former av källmaterial avsedda för såväl forskning som för undervisning i gymnasieskolan.
Globalisering i ett historiedidaktiskt perspektiv
Momentet består av en didaktisk tillämpningsövning på grundval av historiskt stoff hämtat från endera Asiens, Afrikas. Australiens eller Latinamerikas historia. En översikt inleder, härefter studerar studenten ett historiskt tema eller ett utvecklingsskede som sedan tillämpas didaktiskt gruppvis för att passa en tänkt undervisningssituation i gymnasieskolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av litteraturstudier, föreläsningar,
seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.
OBLIGATORISKA MOMENT
Metodövningar i seminarier och skriftlig inlämning i form av
portfolio.
Examination
Kursen examineras genom muntlig individuell redovisning samt
skriftlig redovisning (portfolio)
PROVKODER
MTN1 Metod, Muntlig tentamen: seminarier
Oral Exam: seminars
Högskolepoäng: 4.0
SRE1 Ämnesdidaktik
Högskolepoäng: 0.5
POR1 Globalisering, Portfolio: skriftlig redovisning
Portfolio: written presentation
Högskolepoäng: 3.0
OBL1 Metodövningar i seminarier och skriftlig inlämning i form av portfolio (D)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.