Matematik: Didaktik 1 (12-16,5 hp), 5,5hp, 5.5 hp
Mathematics Education 1 (12 16,5 ), 5,5 ECTS Credits, 5.5 credits
92MAD1
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursHuvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c (Engelska B,
Samhällskunskap A) och Ma D eller områdesbehörighet A6c
(Samhällskunskap 1b/1a1+1a2) och Matematik 4, samt
genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp,
Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och
betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga
roll och värdegrund, 7.5 hp samt Ingångsämne 1-30 hp och Matematik: geometri, 5 hp,, eller
motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för och jämföra ämnesdidaktiska aspekter av för skolan
centrala
begrepp, operationer, satser och metoder inom aritmetik, algebra
och funktionslära
- utifrån gällande läro- och kursplaner redogöra för och
analysera mål och innehåll i skolans matematik och relatera dessa
till olika teoretiska framställningar av matematiska begrepp och
metoder
- redogöra för och jämföra olika sätt att se på
kunskapsbegreppet i matematik som disciplin och som skolämne
- resonera kring elevers föreställningar om och sätt att tillägna
sig grundläggande matematiska begrepp och färdigheter inom
funktionslära och algebra
- söka, sammanställa, jämföra och redovisa resultat från
skolrelevant matematikdidaktisk forskning
- diskutera, jämföra och redogöra för några olika aspekter av IKT-
användning i matematikundervisningen, speciellt användandet och
integrering av responssystem
- använda och problematisera tekniska hjälpmedel i matematik
Kursinnehåll
I kursen gör studenten ämnesdidaktiska analyser av skolrelevanta
matematiska begrepp och metoder med fokus på multipla
representationer och förklaringsmodeller. Studenten
problematiserar relationen mellan matematiken i skolan och i
samhället, samt diskuterar matematik som vetenskaplig disciplin
och som skolämne med koppling till mål och innehåll i skolans
matematik utifrån gällande läro- och kursplaner såväl som
samhället i stort. Studenten genomför didaktiska analyser med utgångspunkter i teoretiska perspektiv på kunnande och lärande i matematik.
Studenten arbetar även med symbolbehandlande datorprogram
och andra tekniska hjälpmedel såsom MATLAB, Mathematica,
Maple, GeoGebra och applikationer till smarta telefoner och
surfplattor, samt planerar undervisning som integrerar sådana
tekniska hjälpmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt självsstudier
Examination
Kursen examinaeras genom skriftlig redovisning.
SRE1 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk analys, 1 hp (U,G, VG)
SRE2 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk rapport, 1,5 hp
(U,G,VG)
SRE3 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk rapport, 3 hp (U,G,VG)
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.