Naturkunskap: verksamhetsförlagd utbildning (41,5-49 hp), 7,5hp, 7.5 hp
Natural Science; Teaching Practice (42-49), 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits
92NKV3
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt särskild behörighet SvB/SV2B, EnB, ShA, MaC och NkB (alt BiA, FyA och KeA) eller motsvarande, samt genomgångna kurser i Naturkunskap 1 och 2 (1-30 hp), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera ett område i naturkunskap utifrån aktuella styrdokument och skolans värdegrund med fokus på jämlikhet och jämställdhet
- genomföra och leda ett område i naturkunskap utifrån aktuella styrdokument och skolans värdegrund med fokus på jämlikhet och jämställdhet
- strukturera innehållet för lärande i ett multikulturellt sammanhang
- utvärdera planering och genomförande av den egna undervisningen och reflektera över den
- argumentera för val av dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i ämnet naturkunskap
- etablera kontakt med elever och övrig skolpersonal
- uppvisa ett ansvarsfullt beteende i skolmiljön
- diskutera och redogöra för centrala ämnesdidaktiska aspekter i teori och praktik kopplat till naturvetenskapligt kursinnehåll
- analysera och reflektera över skolämnet utifrån relevanta vetenskapliga discipliner
- använda IKT i sin undervisning i naturkunskap
Kursinnehåll
Den studerande planerar, genomför, leder och utvärderar ett undervisningsområde i naturkunskap. Den studerande tillämpar centrala naturvetenskapliga kunskapsområden för att stödja elevers lärande i naturkunskap i den egna undervisningen. Den studerande tränar sig i att planera och genomföra undervisning utifrån skolans styrdokument och värdegrund. Vidare övar sig den studerande i att dokumentera och bedöma elevers lärande i naturkunskap.
Den studerande tränar sociala och didaktiska förmågor genom att kommunicera och samspela med elever och övrig skolpersonal. Inom ramen för kursen sammanställer den studerande en vetenskaplig text, i vilken skolans praktiker relateras till hur undervisningsinnehållet i naturkunskap hanteras, och som knyter an till centrala ämnesdidaktiska kunskapsområden.
Undervisnings- och arbetsformer
Inläsning och bearbetning av litteratur, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor samt individuell skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Provkoder:
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor, 3 hp (U-VG)
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor, 2.5 hp (U-G)
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-kursuppgift, 2 hp (U-VG)
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.