Religionskunskap: verksamhetsförlagd utbildning (37,5-45 hp), 7,5hp, 7.5 hp
Religious Education: Teaching Practice, 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits
92REV3
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik GregoriusKursansvarig
Fredrik Gregorius, Catharina Wiström-GinérStudierektor eller motsvarande
Kjell O LejonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2017) | 201709-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 4 (VT 2017) | 201709-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2017) | 201709-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2017) | 201709-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2017) | 201709-201713 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt
genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne, samt genomgången religionskunskap 1-30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda egna kunskaper i religionsvetenskapliga teorier och didaktiska modeller i den pedagogiska verksamheten
- välja och motivera ett stoff i religionskunskap utifrån elevers förutsättningar och behov
- planera och organisera undervisning av ett arbetsområde i religionskunskap utifrån styrdokument, didaktisk teorier och modeller samt elevernas förutsättningar och behov.
- integrera jämställdhet, jämlikhet och IKT i den egna planeringen och genomförandet av undervisningen.
- genomföra undervisning av ett arbetsområde i religionskunskap utifrån didaktiska teorier och modeller, elevernas förutsättningar och behov
- leda eleverna genom ett arbetsområde i religionskunskap
- utvärdera sin planering och undervisning inom ett arbetsområde i religionskap
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper i religionskunskap
- interagera och kommunicera med elever, kollegor och föräldrar
- presentera grundläggande principer i ett källkritiskt förhållningssätt i religionskunskap
Kursinnehåll
Studenten övar sig på att inta ett professionellt förhållningssätt i lärarrollen med hjälp av handledare. Studenten planerar, genomför och utvärderar ett arbetsområde i religionskunskap i gymnasieskolan med hänsyntaget till styrdokument, religions-vetenskapliga teorier samt ämnesdidaktiska teorier och modeller. Studenten visar ett källkritiskt förhållningssätt i den egna planeringen och undervisningen. Vidare övar sig studenten att ta hänsyn till elevernas förutsättningar och behov samt att interagera med olika aktörer i skolverksamheten. Dessutom övar sig studenten i att dokumentera och bedöma elevernas kunskaper.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 3 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 3,5 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-reflektion 1 hp U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.