Svenska som andraspråk (31-45 hp), 15 hp

Swedish as a second language (31-45), 15 credits

92SA31

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Linda Jönsson

Studierektor eller motsvarande

Linda Jönsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Svenska som andraspråk 1-30 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna diskutera undervisningsämnets innehåll och struktur
- kunna redogöra för teoretiska utgångspunkter för organisation, planering och genomförande av andraspråksundervisning för inlärare i olika åldrar
- kunna redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt
- kunna planera undervisningsmoment inom ämnet
- kunna tillämpa några metoder för bedömning andraspråkselevers språkförmåga
- kunna på en grundläggande nivå redogöra för aktuell forskning inom områdena andraspråksinlärning och andraspråksundervisning.
- kunna analysera läromedel med tyngdpunkt på läromedel avsedda för åldersrelevant undervisning

Kursinnehåll

Kursen innehåller studier kring den flerspråkiga undervisningssituationen. Styrdokument för ämnet Svenska som andraspråk på gymnasiet studeras. Inom kursen studeras och diskuteras språkutvecklande arbetssätt för olika åldrar liksom bedömning av språkkunskaper och språkförmåga. Teorier kring andraspråksinlärning och andraspråkundervisning studeras och diskuteras.

Undervisnings- och arbetsformer

Självständiga studier av kurslitteraturen och arbete med övnings- och kursuppgifter, grupparbeten, föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig hemtentamen.

Provkoder:
MRE1: Grupparbete om kursplaner, 1hp. Skala U-G
SKRE1: Textanalys av ämnesläroböcker, 1hp. Skala U-G
SKRE2: Grupparbete: planera ett undervisningsmoment, 1hp. Skala U-G
SKRE3: Skönlitteratur i undervisningen, 1 hp. Skala U-G
SKRE4: Performansanalys, 1hp. Skala U-G
STN1: Skriftlig hemtentamen: Fördjupningsuppgift, 10 hp. Skala U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red) (2005). Tankarna springer före. Att bedöma andraspråk i utveckling. Stockholm: HLS förlag. Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket. Stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren. Gibbons, Pauline (2010). Lyft språket. Lyft tänkandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren. Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. (2011). Skolverket. www.skolverket.se/forskning Hallström, Anna & Östberg, Urban (1997). Klara grammatiktest i svenska som främmande språk. Lund: studentlitteratur. Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur.( Del 3.) Olofsson, Mikael (red) (2006). Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. Olofsson, Mikael (red) (2009). Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. Svenska som andraspråk. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Myndigheten för skolutveckling. www.skolverket.se

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.