Svenska som andraspråk 31-52,5 hp, 22.5 hp
Swedish as a second language 31-52,5 cr, 22.5 credits
92SA33
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Elisabeth ZetterholmKursansvarig
Elisabeth ZetterholmStudierektor eller motsvarande
Elisabeth ZetterholmHuvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Svenska som andraspråk (1-30 hp) med minst 15 godkända poäng inklusive godkänd Grammatik salstentamen 6 hp, samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för teorier om andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling
- diskutera såväl individuella faktorers som modersmålets roll vid andraspråksutveckling
- relatera inlärningsteorier till undervisning i det flerspråkiga klassrummet
- diskutera skillnader mellan första- och andraspråksutveckling samt mellan nyanländas och avancerade språkanvändares språkfärdighet
- redogöra för och diskutera litteracitet ur ett flerspråkighetsperspektiv
- diskutera faktorer, såsom läs- och skrivsvårigheter, som kan påverka litteracitetsutveckling på ett första- och andraspråk
- diskutera och problematisera litteracitetsutveckling hos andraspråksinlärare som inte har tidigare erfarenhet och kunskap i läsning och skrivande
- diskutera undervisningssituationer för litteracitetsutveckling i det flerspråkiga klassrummet
- redogöra för och tillämpa aktuella teorier och modeller vid bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion
- resonera om olika syften med bedömning av språkfärdighet samt dess konsekvenser för andraspråkseleven och för undervisningen
- föra ämnesdidaktiska resonemang om prioriteringar vid bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion
- jämföra olika bedömningsstöd och diskutera deras syfte och användbarhet.
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande tre delar, Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling, Flerspråkig litteracitetsutveckling samt Analys och bedömning av andraspråksutveckling.
I den första delen studeras centrala teorier om andraspråkutveckling som relateras till undervisning i det flerspråkiga klassrummet. Skillnader mellan första- och andraspråksutveckling samt mellan nyanländas och avancerade språkanvändares språkfärdighet behandlas liksom påverkan av individuella faktorer. Lärares didaktiska överväganden samt modersmålets roll för andraspråkutvecklingen diskuteras.
Den andra delen tar upp flerspråkigas litteracitetsutveckling ur såväl individ-, utbildnings-, som samhällsperspektiv. Användning av litteracitet på första- och andraspråket diskuteras liksom eventuella hinder för utveckling av läs- och skrivförmågan. Lärares didaktiska överväganden diskuteras i relation till elevers tidigare kunskap och erfarenheter av litteracitet. Litteracitetsutvecklande undervisning av elever i olika åldrar med olika litteracitetsresurser problematiseras i relation till de krav som ställs på litteracitet i vårt samhälle.
I den tredje delen studeras aktuella teorier och modeller för bedömning av inlärares språkfärdighet ur olika perspektiv och med olika syften. Konsekvenser av bedömning för eleven samt för undervisningens utformning diskuteras. Tillämpning av teorier och modeller vid bedömning av skriftlig och muntlig produktion ingår. Dessutom diskuteras lärares prioriteringar och avvägningar i samband med bedömning av inlärarspråk samt olika bedömningsstöds syften och användbarhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Förutom självständiga studier av kurslitteratur ingår skriftliga och muntliga uppgifter, obligatoriska seminarier, föreläsningar och gruppuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom salstentamina, rapport, skriftliga redovisningar, muntliga redovisningar samt obligatoriska seminarier.
För Väl godkänt krävs Väl godkänt på samtliga VG-grundande moment.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
OBL2 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
OBL3 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2 hp | U, G |
SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, G |
SME2 | Muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, G |
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
RAP1 | Rapport | 5.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.