Svenska som andraspråk (31-45 hp), 15 hp

Swedish as a second language (31-45), 15 credits

92SA37

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Linda Jönsson

Studierektor eller motsvarande

Linda Jönsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Svenska som andraspråk 1-30 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna diskutera undervisningsämnets innehåll och struktur
- kunna redogöra för teoretiska utgångspunkter för organisation, planering och genomförande av andraspråksundervisning för inlärare i olika åldrar
- kunna redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt
- kunna planera undervisningsmoment inom ämnet
- kunna tillämpa några metoder för bedömning andraspråkselevers språkförmåga
- kunna på en grundläggande nivå redogöra för aktuell forskning inom områdena andraspråksinlärning och andraspråksundervisning.
- kunna analysera läromedel med tyngdpunkt på läromedel avsedda för åldersrelevant undervisning

Kursinnehåll

Kursen innehåller studier kring den flerspråkiga undervisningssituationen. Styrdokument för ämnet Svenska som andraspråk i grundskolans år 7-9 studeras. Inom kursen studeras och diskuteras språkutvecklande arbetssätt för olika åldrar liksom bedömning av språkkunskaper och språkförmåga. Teorier kring andraspråksinlärning och andraspråkundervisning studeras och diskuteras.

Undervisnings- och arbetsformer

Självständiga studier av kurslitteraturen och arbete med övnings- och kursuppgifter, grupparbeten, föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig hemtentamen.
Provkoder:
SKR5: Skriftlig redovisning: Kursplaner och andraspråksundervisning, 1 hp. U-G
SKR6: Skriftlig redovisning: Språkutvecklande andraspråksundervisning, 1 hp, U-G
SKR7: Skriftlig redovisning: Textdekonstruktion, 1hp, U-G
SKR8: Skriftlig redovisning: Texttyper, 1 hp, U-G
SKR9: Skriftlig redovisning: Bedömning, 1hp. U-G
STN1: Skriftlig tentamen: hemtentamen Fördjupningsuppgift, 10 hp, U-V

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red) (2205). Tankarna springer före. Att bedöma andraspråk i utveckling. Stockholm: HLS förlag. Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth (2005). Listiga räven. Läsinlärning genom skönlitteratur. Att undervisa elever med svenska som andraspråk – ett referensmaterial. (2003). Myndigheten för skolutveckling. www.skolverket.se Cerú, Eva (red) (2000) Lärarbok 2. UR. Stockholm: Natur och kultur. Sid: 164-224. Chambers, Aidan (2002). Böcker inom oss. Om boksamtal. Stockholm: Rabén & Sjögren. Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket. Stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Del 3. Kjellin, Olle (2002) Uttalet, Språket och Hjärnan. Teori och metodik. Hallgren & Fallgren Kuick, Katarina & Karlsson, Ylva (2009). Skriv om och om igen. XPublishing. Lundin, Katarina (2009). Tala om språk. Grammatik för lärarstuderande. Lund: Studentlitteratur. Molloy, Gunilla (1996). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur Skolverket: Kursplaner för Svenska som andraspråk (i grundskolan och på gymnasiet) och Sfi. Nationella prov. Finns på nätet www.skolverket.se Svenska som andraspråk. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Myndigheten för skolutveckling. www.skolverket.se Symposium 2006 – Bedömning, flerspråklighet och lärande. Mikael Olofsson (red). Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Finns att ladda ner eller läsa på http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13050&a=64381 Viberg, Åke; Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986 el. senare) Mål. Svensk grammatik på svenska. Stockholm. Natur och kultur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.