Svenska (1-30 hp), 30 hp
Swedish (1-30), 30 credits
92SV11
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Suzanne Parmenius-SwärdStudierektor eller motsvarande
Linda JönssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 4 (VT 2014) | Svenska | |||
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2014) | Svenska | |||
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 4 (VT 2014) | Svenska | |||
L1GIS | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap | 4 (VT 2014) | Svenska | |||
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2014) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, samt Ingångsämne 1-60 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för centrala begrepp och teorier avseende barns- och ungdomars språk och språkutveckling
- redogöra för hur skilda betingelser beroende av genus, klass och etnicitet påverkar individens språkutveckling och
språkbruk
- diskutera och jämföra och förutsättningar för elevers språkutveckling i skilda ämnen i skolan
- redogöra för svenska språkets grammatiska struktur genom användning av relevanta språkvetenskapliga begrepp
- redogöra för och tillämpa svenska skrivregler och normer för skriven svenska
- behärska grundläggande formalia i vetenskapligt skrivande
- tillämpa grunderna i retorik
- redogöra för i huvudsak den västerländska litteraturens utveckling från äldsta tid till idag
- utifrån olika perspektiv analysera och tolka litterära texter från skilda tider och i olika genrer
- redogöra för och använda grundläggande litteraturteoretiska begrepp och perspektiv
- beskriva och problematisera litteraturens skiftande former och förutsättningar i relation till kulturella,
teknologiska och samhälleliga förändringar
-orientera sig i det litteraturvetenskapliga forskningsfältet
Kursinnehåll
Kursen innehåller grundläggande studier av svenska språkets grammatik och ordbildning. Normer för talad och skriven svenska diskuteras. De studerande tillämpar den retoriska processen i tal och skrift och lär sig beakta skrivande som redskap i både didaktisk och vetenskaplig mening. Vidare studeras centrala teorier om språkutveckling, språkliga kompetenser och läs- och skrivutveckling. Barns och ungdomars språkutveckling problematiseras och diskuteras i genus-, klass- och etnicitetsperspektiv.
Grundläggande litteraturteoretiska begrepp och perspektiv studeras liksom de viktigaste perioderna, strömningarna, skolbildningarna och genrerna i den västerländska litteraturhistorien från äldsta tid till idag. Skönlitteraturen studeras i relation till samhället och studenterna udersöker dess institutionella, kulturella och teknologiska förutsättningar. Dessutom diskuteras och problematiseras litteraturhistorieskrivningars nationsskapande och kanonformerande funktion utifrån aspekter som genus, klass och etnicitet.
I kursen diskuteras svenskämnet i skolan liksom didaktiska konsekvenser och pedagogiska tillämpningar av teoretiska delar av kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier, samt arbete i grupp och enskilt.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, individuell skriftlig salstentamen och hemtentamen,
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen grammatik, 5 hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen språkutveckling, 5 hp U-VG
STN3 Skriftlig tentamen: salstentamen skrivregler, 2 hp U-G
SRE1 Skriftlig redovisning: skriftlig framställning, 1 hp U-G
MRE1 Muntlig redovisning: muntlig framställning, 2 hp U-G
SRE2 Skriftlig redovisning: litterär textanalys, 1 hp U-VG
PRE1 Redovisning av produkt/praktiskt arbete, visuell och muntlig, 2 hp U-G
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen litteraturhistoria, 9 hp U-VG
SRE4 Essäuppgift, 3hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.