Tyska: Verksamhetsförlagd utbildning (28-30 hp), 2.5 hp
German: Teching Practise (28-30), 2.5 credits
92T1V7
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Wolfgang Schmidt och Per SimforsStudierektor eller motsvarande
Wolfgang Schmidt| Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 3 (HT 2013) | Tyska | |||
| L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 3 (HT 2013) | Tyska | |||
| L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 3 (HT 2013) | Tyska | |||
| L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 3 (HT 2013) | Tyska | |||
| L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 3 (HT 2013) | Tyska | |||
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
 - Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
 - Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
 - Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
 - Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
 
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Tyska, steg 3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera, genomföra och utvärdera enskilda 
undervisningsmoment inom grundskolan senare år i enlighet 
med gällande styrdokument tillsammans med handledaren
- diskutera med handledaren hur ämnesinnehållet kan hanteras i 
relation till elevernas olika förutsättningar inom grundskolans 
senare år
- reflektera över egna undervisningsinsatser samt utifrån 
självreflektion och konstruktiv kritik från andra dra relevanta 
slutsatser för den framtida yrkesrollen
- visa kommunikativ förmåga i olika typer av situationer.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i tyska 
inom grundskolans senare år där olika tillämpade lärarförmågor 
övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och 
genomföra enskilda undervisningsmoment i tyska inom 
grundskolans senare år. Den studerande över även på att 
anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar, 
samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna 
lärarrollen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och 
didaktiska lärarförmågor.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Provkoder:
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 1 hp (U-G)
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1,5 hp (U-G)
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.