Teknik: verksamhetsförlagd utbildning (41-45 hp), 4,5hp, 4.5 hp
Technology: Teaching Practice (41-45), 4,5 ECTS Credits, 4.5 credits
92TKV3
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och fysik B, matematik D, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, Ingångsämne 1-30 hp samt Teknik 1.30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- välja ämnesinnehåll, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån ungdomars förutsättningar och behov,
- planera undervisning av ett arbetsområde, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån didaktiska perspektiv inklusive jämlikhet och jämställdhet,
- genomföra undervisning av ett arbetsområde, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån didaktiska perspektiv inklusive jämlikhet och jämställdhet,
- utvärdera planering och undervisning av ett arbetsområde, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån didaktiska perspektiv inklusive jämlikhet och jämställdhet,
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper,
- etablera kontakt med elever i skolmiljön,
- ta emot konstruktiv kritik,
- visa pedagogiskt ledarskap,
- använda IKT i undervisningen.
Kursinnehåll
De tillämpade didaktiska lärarförmågor som tränas i kursen är att planera, genomföra och dokumentera undervisningssituationer där elever kan utveckla en grundläggande teknisk kompetens och praktiskt pröva olika aspekter av detta. Härvidlag beaktas särskilt kunskapsområden i ämneslärarprogrammets teknikkurser, t.ex. teknikens väsen och förändring i förhållande till samhälle och miljö, tekniska system, tekniska lösningar inom styr och regler, hydraulik och elektronik.
Sociala förmågor som också tränas i kursen är förmåga att etablera kontakt med elever och uppvisa ett lämpligt och ansvarsfullt beteende i skolmiljön, samt självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik. Den studerande ska också visa pedagogiskt ledarskap i klassrummet.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa moment.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor samt skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor: 2 hp (U-VG)
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor: 1,5 hp (U-G)
SRE1 Skriftlig redovisning VFU-uppgift 1 hp (U-VG)
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.