Textilslöjd: Verksamhetsförlagd utbildning (31-37.5 hp, 7.5 hp
Textile Craft: Teaching Practise (31-37.5 hp), 7.5 credits
92TXV9
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 3 (HT 2016) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, Textilslöjd 1-15 hp samt Textilslöjd 16-30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
− planera undervisning inom ett avgränsat område i textilslöjd utifrån gällande styrdokument och didaktisk forskning
− genomföra undervisning inom ett avgränsat område i textilslöjdslöjd enligt sin planering
− diskutera hur ämnesinnehållet kan behandlas i relation till elevgruppens olika förutsättningar
− demonstrera eget ämneskunnande i den pedagogiska verksamheten
− utvärdera undervisning inom ett avgränsat område i textilslöjd utifrån gällande styrdokument och didaktisk forskning
− utvärdera undervisningsmaterial och laborativa arbetsformer, inklusive digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet
− beskriva och diskutera kunskapsbedömning i slöjd och jämföra bedömningsinstrument i det aktuella undervisningsområdet
− samarbeta och interagera med elever och handledare
− visa ett empatiskt och ansvarsfullt beteende med hänsyn taget till aspekter som jämlikhet och jämställdhet
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning med praktisk tillämpning av olika lärarförmågor: övning på att planera, organisera och genomföra undervisning i textilslöjd och därvid anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar. I utvärderingen av planeringen och undervisningen reflekterar den studerande tillsammans med handledaren över sin egen undervisning i relation till teorier och metoder inom didaktisk forskning inom undervisning och lärande i textilslöjd, slöjdundervisningens sociala dimensioner, elever med särskilda behov i slöjd samt arbetsformer och laborativa/tekniska hjälpmedel. Den studerande övar sig i lärarrollen att samarbeta och interagera med hänsyn taget till aspekter som jämlikhet och jämställdhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, handledning och seminarier samt självstudier
Examination
Kursen examineras individuellt genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
TDLF Tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor, 7,5hp, U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.