Tyska (31-55 hp), 25 hp
German (31-55), 25 credits
92TY37
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Wolfgang Schmidt, Per SimforsStudierektor eller motsvarande
Wolfgang SchmidtKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 4 (VT 2014) | Tyska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 4 (VT 2014) | Tyska | |||
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 4 (VT 2014) | Tyska | |||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 4 (VT 2014) | Tyska | |||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 4 (VT 2014) | Tyska |
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Tyska, steg 3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Tyska 1-30 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- förstå olika varianter av tyska även med viss regional färgning och återge relevant information ur muntliga källor
- översätta svensk text till tyska på ett adekvat och språkligt korrekt sätt
- på tyska använda ett språk som är anpassat till olika syften, mottagare och sociala sammanhang
- kunna formulera relevanta problemställningar som grund för en enklare undersökning av vetenskaplig karaktär
- producera en huvudsakligen korrekt enklare text med vetenskaplig karaktär på tyska
- kritiskt granska en enklare tysk text av vetenskaplig karaktär
- redogöra för grundläggande drag i det tyska språkets utveckling
- känna igen avvikelser från olika språkliga normer
- på tyska beskriva olika epoker i den tyskspråkiga litteraturhistorien i relation till det samhälle och den kultur som
var dess förutsättning
- på tyska diskutera och analysera texter med hjälp av grundläggande litteraturvetenskapliga analysverktyg och
utifrån ett litteraturhistoriskt perspektiv.
- planera ett undervisningsmoment utifrån ett språkligt perspektiv och diskutera didaktiska val och möjliga
tillämpningar i pedagogisk verksamhet inom grundskolans senare år.
- problematisera bedömning och återkoppling av muntlig eller skriftlig text i förhållande till elevers olika nivåer inom grundskolans senare år.
Kursinnehåll
Grammatik och språkfärdighet,
- Fördjupade studier av tysk satsstruktur/syntax, ordbildning samt översättning till tyska. Tillämpningsövningar i
talad och skriven tyska.
Tysk språk- och litteraturhistoria
- Studium av huvuddragen i det tyska språkets historiska utveckling med tonvikt på kontrastivitet i förhållande till
svenskan; ordförrådets struktur, tyskans nutida utbredning och dialekter; utvecklingstendenser i modernt
språkbruk.
- Studium av den tyska litteraturens historia från upplysningen och framåt.
Textkurs
- En fördjupad genomgång och analys av ett mindre antal litterära verk med stor betydelse för den moderna
litteraturens utveckling i det tyskspråkiga området. I kursen ingår även att se och redovisa några tyska filmer.
Språkdidaktiska studier
- Jämförande analyser av utbildningssystem, undervisningspraxis, social interaktion och pedagogiskt ledarskap. I
kursen ingår att formulera och tillämpa olika didaktiska frågeställningar samt teoretiska och metodologiska
aspekter. Studenter övar sig i att bedöma och ge återkoppling på skriftliga och muntliga texter av olika slag. I
kursen ingår även planering och uppläggning av begränsade kursmoment.
Undervisnings- och arbetsformer
Självständiga studier, grupparbeten, föreläsningar, seminarier, lärstödjande seminarier, övningar, samt självständiga studier. Vissa seminarier gemensamma med Linnéuniversitetet genom IKT.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt muntlig tentamen.
PROVKODER:
STN1: Skriftlig tentamen:salstentamen i tysk språkhistoria, 3 hp (U-VG)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen i tysk litteraturhistoria, 3 hp (U-VG)
STN3 Skriftlig tentamen: salstentamen i tysk grammatik, 3 hp (U-VG)
STN4 Skriftlig tentamen: salstentamen i språkfärdighet: uppsats, 1,5 hp (U-VG)
STN5 Skriftlig tentamen: salstentamen i språkfärdighet: översättning, 3 hp (U-VG)
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Text, 6,5 hp (U-VG)
MRE2 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Muntligt slutprov i litteratur, 1,5 hp (U-VG)
MRE3 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Språkdidaktiska studier, 2,5 hp (U-VG)
SRE 2 Skriftligt redovisning i litteraturdidaktik 1,0 hp (U-VG)
RESP Respondentskap 0 hp (U-G)
OPPO Opponentskap 0 hp (U-G)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.