Biologi: verksamhetsförlagd utbildning (38-45 hp) , 7,5hp, 7.5 hp
Biology: Teaching Practice , 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits
93BIV9
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17BI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi | 5 (HT 2017) | 201739-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 5 (HT 2017) | 201739-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 5 (HT 2017) | 201739-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 5 (HT 2017) | 201739-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 5 (HT 2017) | 201739-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 5 (HT 2017) | 201739-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i Biologi 1-15 hp, Biologi 16-30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- genomföra undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- utvärdera den egna undervisningen inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- göra riskanalyser inför laborativa moment i biologi
- genomföra laborativa moment i biologi
- dokumentera, bedöma och kommunicera elevernas kunskaper i biologi
- använda digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet i biologi
- interagera och samarbeta med elever och handledare samt övriga inom skolverksamheten
- ta initiativ i den pedagogiska verksamheten
- analysera den egna undervisningen i biologi och utifrån detta dra slutsatser och förändra sitt agerande
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i biologi där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och genomföra ett större område i biologi. Den studerande reflekterar över olika former av kunskapsbedömning samt övar på att bedöma elevers kunskaper i biologi. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning samt seminarium och självstudier.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt muntlig redovisning med skriftligt underlag.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Provkoder:
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: kunskapsbedömning 0.5hp (U-G)
TLSF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U-G
TLSF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.