Matematik (31-45 hp), 15 hp
Mathematics (31-45), 15 credits
93MA37
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Malgorzata WesolowskaStudierektor eller motsvarande
Göran ForslingKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 5 (HT 2014) | Svenska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 5 (HT 2014) | Svenska | |||
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 5 (HT 2014) | Svenska | |||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 5 (HT 2014) | Svenska | |||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 5 (HT 2014) | Svenska |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Ma D samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp samt Matematik (1-15 hp), 15 hp, Matematik (16-30 hp), 15 hp samt annat ämne 1-60 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- formulera och förklara grundläggande begrepp, räknelagar och
satser inom linjär algebra, sannolikhetslära och statistik
- uppvisa grundläggande färdigheter i kalkyl, problemlösning och
tillämpningar inom linjär algebra, sannolikhetslära och statistik
genom tillämpning av dess centrala begrepp, satser och metoder
- med god säkerhet utföra standardmässiga beräkningar inom linjära algebra, sannolikhetslära och statistik
- använda statistisk programvara
- beskriva matematikens historiska utveckling och analysera dess roll i samhället i ett internationellt perspektiv och ett genusperspektiv, samt diskutera hur detta kan behandlas i matematikundervisningen i skolan
Kursinnehåll
Kursen behandlar grundläggande linjär algebra och statistik, närmare bestämt följande: Vektorgeometri, skalär- och vektorprodukt, linjer och plan i olika representationer, andragradskurvor, andragradsytor. Matriser och linjära avbildningar. Determinanter, area- och volymsändring.
Ekvationssystem, minsta kvadrat-metoden. Baser och basbyten. Egenvärden och egenvektorer, spektralsatsen, diagonalisering,
rekursiva följder, kvadratiska former. Grundläggande sannolikhetslära med utfallsrum, händelser och sannolikhetsbegreppet. Stokastiska variabler och deras egenskaper i form av sannolikhetsfördelningar, väntevärde, varians, kovarians och korrelation. Speciellt behandlas
normalfördelning och binomialfördelning. Beskrivande statistik och indexberäkningar diskuteras. Osäkerhet i samband med parameterskattning åskådliggörs via konfidensintervall. Approximativa linjära samband studeras i regressionsanalys. Statistiska undersökningar och statistik i skolan. Användning av statistisk programvara.
Utgående från grundläggande definitioner och satser med hjälp av resonemang, bevis och färdighetsträning i form av såväl räkneövningar som teoretiska resonemang, arbetar studenten med att lösa uppgifter, välja lämplig lösningsgång, undersöka och förklara matematiska samband, samt presentera lösningar. Dessutom behandlar kursen matematikens historia med fokus på utvecklingen av centrala matematiska idéer, begrepp och metoder. Kursen lyfter också fram matematikens roll i samhället ur olika perspektiv samt hur detta och den historiska
utvecklingen kan behandlas i undervisningen i skolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, datorlaborationer, litteraturstudier samt
självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen samt skriftlig och muntlig redovisning.
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Linjär algebra, 6 hp (UV)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Statistik, 6 hp (UV)
SRE1 Skriftlig redovisning: Matematikens historia, 2 hp (UG)
MRE1 Muntlig redovisning: Matematikens historia, 1 hp (UG)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.