Religionskunskap (16-30 hp), 15 hp
Religious Education (16-30), 15 credits
93RE27
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kjell O LejonStudierektor eller motsvarande
Kjell O LejonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 7 (HT 2015) | Svenska |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs Historia 1, eller Historia 1b, alternativt Historia 1a1+1a2Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
− att i grunddrag redogöra för tillkomst av och innehåll i de bibliska texterna, kunna relatera dessa texter till deras historiska sammanhang samt diskutera deras tolkningar i historia och nutid
− redogöra för huvuddrag i den kristna kyrkans historia
− kunna argumentera för val av läromedel i vid bemärkelse avsedda för religionsundervisning i grundskolan samt analysera konsekvenserna av dessa val
- kunna analysera förutsättningar för lärande i olika sammanhang i religionskunskapsundervisningen och relatera detta till teorier om och perspektiv på kunskap och lärande
Kursinnehåll
Kursen är indelad i två delar med ett gemensamt ämnesdidaktiskt stråk.
Bibelvetenskaplig introduktion En introduktion till den bibliska världen och till de bibliska
skrifternas tillkomst, innehåll och föreställningsvärld ges. Frågor kring texttolkning diskuteras.
Kristendomshistorisk introduktion Här presenteras grunddrag i den kristna kyrkans historia. Härvid behandlas bland annat spridning, utveckling, traditionsförmedling, personlig tro och moderna globala förändringsprocesser.
Ämnesdidaktik: Läromedel i vid bemärkelse avsedda för religionskunskapsundervisning i grundskolan analyseras och jämförs. Studenterna tränas i att argumentera för val av läromedel och analysera konsekvenserna av dessa val.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier samt litteraturstudier.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig redovisning samt skriftlig tentamen.
PROVKODER
STN3 Skriftlig tentamen, 6 hp U-VG, bibelvetenskap
STN4 Skriftlig tentamen, 6 hp U-VG, kristendomens historia
SRE4 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas 0,5 hp U-G, bibelvetenskap
SRE5 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas 0,5 hp U-G, kristendomens historia
SRE6 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas 2 hp U-VG, religionsdidaktik
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.