Religionskunskap (61-75 hp), 15 hp
Religious Studies (61-75), 15 credits
93RE51
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik GregoriusKursansvarig
Fredrik Gregorius, Anders Nordgren, Catharina Wiström-GinérStudierektor eller motsvarande
Kjell O LejonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 7 (HT 2017) | 201734-201743 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 7 (HT 2017) | 201734-201743 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 7 (HT 2017) | 201734-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 7 (HT 2017) | 201734-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 7 (HT 2017) | 201734-201743 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd UK 1-4, 30 hp och genomgången religionskunskap 1-60 hp med minst 45 hp godkända.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda kunskaper om forntida religioner i Främre Orienten, Grekland, Rom och Fornnnorden.
- visa insikter i hur traditioner kan användas i vår samtid som identitetsmarkör
- demonstrera och tillämpa kunskaper om etiska teorier på konkreta problemområden
- kritiskt analysera etiska texter och argumentera för egna etiska ställningstaganden
- självständigt formulera, genomföra och redovisa en skriftlig uppgift som belyser viktiga religionshistoriska eller religionsantropologiska problemställningar kring traditionsanvändning och religionsbruk
- analysera konsekvenser av olika ämnestraditioner for religionsundervisningens innehåll och former
- analysera mönster för kommunikation och samspel i religionsundervisningen i gymnasieskolan
- problematisera hur religionsämnets innehåll kommuniceras i såväl undervisning som i andra sammanhang
Kursinnehåll
Kursen är indelad i två delar med gemensamt ämnesdidaktiskt stråk:
Religionshistoria
Kursen ger kunskaper om forntida religioner, traditionsförmedling och den roll de äldre religionerna fortfarande spelar i samhället och kulturlivet. Kursen problematiserar också traditionsanvändning och hur grupper brukar äldre traditioner för att konstruera identitet och gemenskap. I kursen ingår att kunna skriva ett självständigt arbete som belyser traditionsanvändning i modern tid.
Etik
Kursen ger en fördjupad översikt i allmän etik med särskild exemplifiering från ett område inom tillämpad etik såsom t ex bioetik eller socialetik. Den fokuserar både på etiska teorier och konkreta etiska problem.
Ämnesdidaktik
Kursen behandlar kommunikation och samspel i religionsundervisningen i gymnasieskolan. Vidare studeras hur religionsämnets innehåll kommuniceras även i andra sammanhang. Olika ämnestraditioners konsekvenser för religionsundervisningens innehåll och former behandlas också.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig tentamen.
PROVKODER:
STN3 Skriftlig tentamen, religionshistoria, 6 hp U-VG
STN4 Skriftlig tentamen, etik, 6 hp U-VG
SRE3 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas 0,5 hp U-G, religionshistoria
SRE4 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas 0,5 hp U-G, etik
SRE5 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas 2 hp U-VG, religionsdidaktik
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.