Religionskunskap (76-90 hp), 15 hp
Religious Studies (76-90), 15 credits
93RE63
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik GregoriusKursansvarig
Catharina Wiström-Ginér, Fredrik GregoriusStudierektor eller motsvarande
Carl-Magnus CarlsteinKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 7 (HT 2018) | Svenska | Linköping, Valla | ||
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 7 (HT 2018) | Svenska | Linköping, Valla | ||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 7 (HT 2018) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 7 (HT 2018) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 7 (HT 2018) | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd UK 1-4, 30 hp och genomgången religionskunskap 1-60 hp med minst 45 hp godkända.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt analysera några våldsbejakande extremistgrupper, hur deras syn på våld varierar och hur de utmanar demokratiska samhällen,
- kritiskt analysera forntida religioner och hur dessa religiösa traditioner brukas i dagens samhälle och kulturliv för att konstruera identitet och gemenskap,
- använda och problematisera centrala termer inom fälten våldsbejakande extremism och forntida religioner på ett teoretiskt medvetet sätt,
- självständigt identifiera, formulera och lösa ett avgränsat vetenskapligt problem inom religionshistoria på ett teoretiskt och metodiskt medvetet sätt,
- kritiskt diskutera aktuell forskning samt centrala metoder och teorier inom religionshistoria med anknytning till kursinnehållet,
- reflektera över det egna ansvaret för hur kunskaper om forntida religioner och våldsbejakande extremism används i dagens samhälle,
- argumentera för val av läromedel i vid bemärkelse och analysera konsekvenserna av dessa val, och
- argumentera för val av stoff, undervisningsformer och centrala begrepp i relation till religionsämnets olika delar.
Kursinnehåll
Kursen är indelad i två delar med ett ämnesdidaktiskt stråk.
Religion, våld och terrorism (6,5 hp)
Delkursen berör våldsbejakande extremism inom etablerade religiösa och politiska traditioner såväl som inom samtida nyandlighet. Den studerande tränar på att problematisera termer såsom radikalisering och extremism samt hur religionsbegreppet används för att skilja ut visst våld som religiöst i kontrast mot sekulärt våld. Kursdelen tar upp en rad konkreta exempel och belyser hur olika grupper legitimerar våld som medel för samhällsförändring mot bakgrund av olika teorier om framväxten av våldsbejakande extremism. Den berör också hur våldsbejakande extremism utmanar demokratiska institutioner och reser frågor om religionsfrihet.
Forntida religioner och traditionsförmedling (6,5 hp)
Denna kursdel behandlar forntida religioner från olika kultursfärer, traditionsförmedling och den roll de äldre religionerna fortfarande spelar i dagens samhälle och kulturliv.
I delkurserna ingår en strimma om hur man arbetar vetenskapligt med utgångspunkt i ett problem: problemformulering, informationssökning, analys, kritisk reflexion, skriftlig och muntlig kommunikation samt teoretisk och metodisk medvetenhet. Detta stråk innefattar en fortsatt orientering i, och kritisk diskussion av, aktuell forskning och centrala metoder och teorier inom religionshistoria. Ett visst fokus ligger på kritisk analys och på en fortsatt fördjupning och problematisering av grundläggande terminologi.
Ämnesdidaktiskt stråk (2 hp)
I denna kursdel behandlas olika typer av läromedel och deras användning i skolans religionsundervisning. Till detta kommer val av stoff, arbetsmetoder och centrala begrepp i relation till religionsämnets olika delar.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, individuell muntlig redovisning, individuell skriftlig tentamen och aktivt deltagande i seminarier. Mer detaljerad information finns i studieanvisningen.
SRE1 Skriftlig redovisning: våldsbejakande extremism, UV, 4,5 hp
SRE2 Skriftlig redovisning: fördjupningsarbete om våldsbejakande extremism, UV, 1,5 hp
MRE1 Muntlig redovisning: presentation av fördjupningsarbete om våldsbejakande extremism, UG, 0,5 hp
STN1 Skriftlig tentamen: forntida religioner och traditionsförmedling, UV, 4,5 hp
SRE3 Skriftlig redovisning: fördjupningsarbete om forntida religioner och traditionsförmedling, UV, 2 hp
OBL1 Obligatoriska seminarier: forntida religioner och akademiska färdigheter, D, 0 hp
SRE4 Skriftlig redovisning: inlämningsuppgift i ämnesdidaktik som seminariebehandlas, UV, 2 hp
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE4 | Skriftlig redovisning: inlämningsuppgift i ämnesdidaktik | 2 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriska seminarier: forntida religioner | 0 hp | D |
SRE3 | Skriftlig redovisning;: fördjupning om forntida religioner | 2 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: forntida religioner | 4.5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning: fördjupning om extremism | 0.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning: fördjupning om extremism | 1.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning: våldsbejakande extremism | 4.5 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.