Samhällskunskap (61-75 hp), 15 hp

Social Science (61-75), 15 credits

93SH51

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp samt genomgångna 1-60 hp i ämnet Samhällskunskap varav 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna analysera begreppet välfärd med utgångspunkt från statsvetenskaplig, ekonomisk och sociologisk teoribildning.
- kunna konkretisera och kritiskt förhålla sig till styrdokumentens innehåll i samhällskunskapsundervisningen för gymnasieskolan.
- kunna argumentera för val av stoff och undervisningsformer i relation till elevers lärande, samhällskunskapsämnets struktur och ämnets centrala begrepp
- kunna hantera ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar

Kursinnehåll

Kursen behandlar de tre disciplinernas syn på välfärdsbegrepp och perspektiv på välfärdssamhället samt innebörden av den s k svenska modellen. Nationalekonomisk välfärdsteori, politisk och sociologisk teori om välfärdssamhällets framväxt och funktionssätt utgående från begrepp som demokrati, frihet, makt, kunskap, rättigheter och social rättvisa studeras.
Ämnesdidaktiska frågor om val av innehåll utifrån styrdokument, lärandeteorier, elevers förutsättningar etc. och övning att omsätta kursens ämnesinnehåll till undervisning i samhällskunskap i gymnasieskolan.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning, enskilt och i grupp, samt enskild salstentamen.

PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning: seminarier, 2 hp UG
SRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag, 3 hp, UG
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen, 10 hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Burenstam-Linder, Staffan (2007), Den rastlösa välfärdsmänniskan. Stockholm. Frank, Robert (2009) Frånsprungen – hur ökad ojämlikhet drabbar medelklassen. Lund: Arkiv. Lindvall, Johannes & Rothstein, Bo (2010), Vägar till välstånd. Stockholm: SNS förlag. Lundström, Tommy & Svedberg, Lars (2003) The Voluntary Sector in Social democratic Welfare State – The Case of Sweden, Journal of Social Policy, volym 32, nr. 2, s. 217-238. Nygård, Mikael (2013) Socialpolitik i Norden – en introduktion. Lund: Studentlitteratur Rothstein, Bo (2011), Vad bör staten göra? Om välfärdsstatens moraliska och politiska logik. Stockholm: SNS förlag. SKL (2010) Framtidens utmaning. Välfärdens långsiktiga finansiering. http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-525-8.pdf?issuusl=ignore Skolverket. (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i Samhällskunskap. Fritzes: Stockholm. Skolverket. (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Fritzes: Stockholm. Skolverket. (2012). Betygsskalan och betyg B och D – en handledning. Fritzes: Stockholm. Skolinspektionen. (2011). Samhällskunskap i gymnasieskolan, kvalitetsrapport, rapport 2011:3. Hämtas på http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/samhallskunskap-gy/kvalgr-samgy-slutrapport.pdf Ett av följande alternativ: Jönsson, Anders. (2010). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. Lundahl, Christian. (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedts Slemmen Wille, Trude. (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. Malmö: Gleerups. Artiklar tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.