Samhällskunskap (61-75 hp), 15 hp
Social Science (61-75), 15 credits
93SH51
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GIS | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap | 6 (VT 2014) | Svenska | |||
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 6 (VT 2014) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp samt genomgångna 1-60 hp i ämnet Samhällskunskap varav 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna analysera begreppet välfärd med utgångspunkt från statsvetenskaplig, ekonomisk och sociologisk teoribildning.
- kunna konkretisera och kritiskt förhålla sig till styrdokumentens innehåll i samhällskunskapsundervisningen för gymnasieskolan.
- kunna argumentera för val av stoff och undervisningsformer i relation till elevers lärande, samhällskunskapsämnets struktur och ämnets centrala begrepp
- kunna hantera ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar
Kursinnehåll
Kursen behandlar de tre disciplinernas syn på välfärdsbegrepp och perspektiv på välfärdssamhället samt innebörden av den s k svenska modellen. Nationalekonomisk välfärdsteori, politisk och sociologisk teori om välfärdssamhällets framväxt och funktionssätt utgående från begrepp som demokrati, frihet, makt, kunskap, rättigheter och social rättvisa studeras.
Ämnesdidaktiska frågor om val av innehåll utifrån styrdokument, lärandeteorier, elevers förutsättningar etc. och övning att omsätta kursens ämnesinnehåll till undervisning i samhällskunskap i gymnasieskolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning, enskilt och i grupp, samt enskild salstentamen.
PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning: seminarier, 2 hp UG
SRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag, 3 hp, UG
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen, 10 hp UV
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.