Samhällskunskap (61-90 hp), 30 hp
Social Science (61-90 Credits), 30 credits
93SH53
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per-Olof HanssonKursansvarig
Per-Olof HanssonStudierektor eller motsvarande
Mariana S GustafssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen kräver genomgången Samhällskunskap (1-60 hp) varav 45 hp med godkänt resultat inklusive delkurserna Sociologi 1, samt Samhällskunskap 1 och 2, samt godkända kurser (UK 1-4); Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7,5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp, Ledarskap och konflikthantering, 7,5 hp och Specialpedagogik, 7,5 hp samt godkänd VFU-kurser i samhällskunskap och i ämne 2, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- diskutera lokala och globala utmaningar samt analysera människors olika livsvillkor ur ett lokalt och globalt perspektiv.
- analysera globaliseringens konsekvenser för individer, grupper, organisationer och samhälle utifrån samhällsorienterande perspektiv.
- analysera lärande i multikulturella pedagogiska miljöer och argumentera för att integrera globala och internationella perspektiv i samhällskunskapsundervisningen.
- självständigt organisera och strukturera samt utvärdera innehållet av lärande genom fältstudier i lokal eller global miljö.
- självständigt skapa ett egenproducerat läromedel för undervisning i samhällskunskap
- redogöra för nationalekonomiämnets historiska utveckling med avseende på vad som studerats (ämnets domän) och hur det studerats (ämnets metod),
- identifiera och redogöra för grundläggande skillnader och likheter när det gäller nationalekonomins metod och förhållningssätt jämfört med andra samhällsvetenskaper,
- beskriva och kritiskt analysera olika tillämpningar/tillämpningsområden för modern nationalekonomi.
- redogöra för grundläggande begrepp, resonemang och perspektiv inom modern sociologisk teori.
- analysera aktuella samhällsproblem med hjälp av olika sociologiska teorier på samhälls-grupp- och individnivå
- redogöra för och diskutera globalisering och social rörlighet och dess konsekvenser för individer och grupper ur ett sociologiskt perspektiv.
- redogöra för och diskutera välfärdssamhällets sociala strukturer samt olika gruppers livsvillkor i det samtida samhället.
- redogöra för och kritiskt granska social segregering och dess orsaker och effekter i relation till ovanstående sammanhang
- redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom jämförande politik och förvaltning samt om centrala institutioner, aktörer och processer,
- demonstrera övergripande kunskaper om några staters politik och förvaltning, förståelse för hur deras särdrag kan förklaras samt för hur teorier, begrepp och institutioner uppkommer och förändras och tolkas i olika historiska, politiska och analytiska perspektiv,
- diskutera hur jämförelser bidrar till en ökad kunskap om politik och förvaltning samt förmåga att skriftligt reflektera över och förhålla sig kritiskt till politiska och förvaltningsrelaterade företeelser ur jämförande perspektiv genom att tillämpa begrepp och teorier,
- applicera olika teorier och metoder inom jämförande politik på historiska eller samtida exempel,
- muntligt i en seminariesituation redogöra för sina analyser och kritiskt diskutera begrepp och teorier
Kursinnehåll
Ämnesdidaktik
Delkursen genomförs till stor del i fältmiljö, vilket sker lokalt eller utomlands. I kursen diskuteras globaliseringens olika drivkrafter och konsekvenser, dess sociala och ekonomiska ursprung samt dess konsekvenser för olika grupper av människor och organisationer. Kursen behandlar internationalisering i skolan och konsekvenser för undervisning i gymnasieskolan. Studenterna tar ett stort ansvar för fältstudien och med utgångspunkt från den lärande miljön, och relevant forskning, skapas ett egenproducerat läromedel
Nationalekonomi
Delkursen behandlar de ekonomiska teoriernas utveckling samt hur nationalekonomi kan tillämpas inom dagsaktuella samhällsfrågor t.ex inom miljöområdet, finansiell ekonomi och den framväxande globaliseringen. Exempel på frågor som behandlas är:
- Drivkrafterna bakom, och effekterna av, globaliseringen av världsekonomin.
- Orsaker till, och effekter av, inkomst- och välfärdsfördelning mellan och inom länder.
- Sambandet mellan ekonomisk, ekologisk och social utveckling.
- Sambandet mellan institutionella förhållanden och ekonomisk utveckling.
- Skillnader och samband mellan real och finansiell ekonomi.
Sociologi
Inom delkursen behandlas modern sociologisk teori och begreppsbildning. Delkursen fokuserar på teorier om sociala och kulturella samhällsförändringar och dess konsekvenser på grupp- och individnivå. Moderna sociologiska teorier och begrepp tillämpas för att belysa globalisering, social rörlighet, välfärdssamhällets sociala strukturer, olika gruppers livsvillkor samt segregering.
Politiska system i jämförande perspektiv
Delkursen bygger vidare på kunskaperna om det svenska politiska systemet genom att relatera svenska förhållanden till andra staters politik och förvaltning. Fokus är teorier kring statsskick och förvaltningsmodeller samt deras analytiska applikationer och olika metoder för jämförelser. Därtill utgör EU:s politik, struktur och förvaltning en viktig del av kursen. Förklaringsansatser som pekar på grundläggande förståelse för ekonomiskt politiska sammanhang ur ett jämförande perspektiv beaktas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, handledning, grupparbete samt självständiga studier.
OBLIGATORISKT MOMENT:
Seminarier Sociologi
Seminarier Politiska system i jämförande perspektiv
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig tentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Skriftl tentamen: salstentamen, Politiska system | 5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen, Sociologi | 6.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen, Nationalekonomi | 5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftl redovisning med muntl pres: Egenprod läromedel | 6 hp | U, G, VG |
OBL2 | Aktivt deltagande i sem, Politiska system | 1 hp | U, G |
OBL1 | Aktivt deltagande i seminarier, Sociologi | 0 hp | D |
MRE3 | Muntlig redovisning, Sociologi | 1 hp | U, G |
MRE2 | Muntl redovisn m skriftl underlag: grupparb NEK | 2.5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning, Ämnesdidaktik | 3 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
PDF-fil i Lisam
Almius, T. FältstudierISBN: 9789173432870
Ett kapitel, finns på Lisam
*För studenter som gör internationell fältstudie.
ISBN: 9789144019475
Eller annan upplaga
ISBN: 9144001428, 9789144001425
ISBN: 9789186203061, 9186203061
*För studenter som gör internationell fältstudie.
ISBN: 9789144119328
E-bok
ISBN: 9789140678638
ffa Introduktion, kap 12, 13, 14 o 15
ISBN: 9789176687390
Kap 2. Två konstruktioner av kontroll samt Kap 8. Från tolkning till tydliga instruktioner
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:322426/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9789188123961
*För studenter som gör internationell fältstudie.
ISBN: 9789185279258
*För studenter som gör internationell fältstudie.
ISBN: 9789175450940
Ett kapitel.
*För studenter som gör internationell fältstudie.
ISBN: 9789185695591
ISBN: 9789144056128
ISBN: 9789173894654
Kap 3, 4 och 9
ISBN: 9172033495, 9789172033498
PDF finner ni genom att googla titeln
Artiklar
*För studenter som gör internationell fältstudie.
Övrigt
https://www.raddabarnen.se/Documents/om-oss/ekonomi/rb_arsred_2015_22juni.pdf
Syds uppgång: Mänskliga framsteg i en värld av mångfald. Sammanfattning på svenska (tillgänglig på nätet).
Litteraturlista för delkursen Politiska system i jämförande perspektiv finns på kurskoden 733G19:
https://liu.se/studieinfo/kurs/733g19/
(OBS! Välj rätt kurstillfälle)
Kompletterande litteratur
Artiklar
Artiklar tillkommer
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.