Svenska (31-52,5 hp), 22.5 hp
Swedish (31-52,5 cr), 22.5 credits
93SV33
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Maritha JohanssonHuvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
- Svenska (1-30 hp) varav minst 15 hp godkända inklusive 7,5 hp inom språk respektive litteratur
samt - alla tidigare VFU-kurser godkända enligt studiegången
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- analysera och granska texter, skrivinstruktioner och skrivuppgifter avseende språklig struktur, funktion och skrivdidaktiska konsekvenser
- redogöra för teorier om skrivande och skrivundervisning och föra skrivdidaktiska resonemang
- beskriva hur skrivdidaktiska teorier kan omsättas i skolans praktik
- konkretisera kurs- och ämnesplaners syfte, mål och innehåll med stöd i aktuell forskning
- redogöra för skriv- och läsutveckling i relation till genus, klass, etnicitet, jämställdhet och jämlikhet
- utifrån olika perspektiv analysera och tolka skönlitteratur, företrädesvis ungdomslitteratur
- redogöra för litteraturdidaktiska teorier
- beskriva hur litteraturdidaktiska teorier kan omsättas i skolans praktik
- redogöra för grunderna i den retoriska processen
- utföra analys av muntliga presentationer
- skriva vetenskaplig text med korrekt språk och formalia.
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupning i svenskämnesrelaterade ämnesområden. I kursen behandlas läsning, skrivande och samtal utifrån ämnesdidaktiska perspektiv på språk, skrivande, läsning och litteratur.
Del 1 (7,5 hp + 1 hp)
I den första delen fokuseras teorier om och former för skrivundervisning. Texter som är relevanta för undervisningen i svenska beskrivs och analyseras med avseende på språklig struktur och funktion. I kursen ingår även att skriva och ge respons på sådana texter. I kursen genomförs bedömning av elevtexter. Planering och genomförande av skrivundervisning diskuteras och övas. Instruktioner och uppgifter för skrivundervisning granskas och analyseras både ur ett textanalytiskt och ett didaktiskt perspektiv. Det svenska ljudsystemet studeras i förhållande till elevers skrivförmåga. I kursen studeras också faktorer som har betydelse för elevers skrivutveckling, exempelvis hantering av olika typer av läs- och skrivsvårigheter.
Del 2 (7,5 hp)
I den andra delen anläggs litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska perspektiv på tolkning, förståelse och analys av skönlitterära texter. Den studerande tolkar och granskar skönlitteratur, företrädesvis ungdomslitteratur. I kursen behandlas litteraturdidaktisk teoribildning och hur teorierna kan tillämpas i praktisk verksamhet. Litteratursamtalet som undervisningsmetod studeras. Planering och genomförande av litteraturundervisning diskuteras och övas.
Del 3 (6,5 hp)
I den tredje delen behandlas teoretiska begrepp avseende retorik och muntliga framställningar. Den didaktiska tillämpningen av begreppen diskuteras. De studerande tillämpar den retoriska processen i tal och skrift. De studerande använder också skrivande som redskap i vetenskaplig mening. I kursen övas också den egna muntliga förmågan. I kursen skrivs ett kortare vetenskapligt arbete om retorik och muntlighet ur ett didaktiskt perspektiv vilket presenteras vid ett framläggningsseminarium där opponering övas. I arbetet övar de studerande vetenskapligt skrivande genom en mindre undersökning av retorik i praktik. Ett genus-, klass-, etnicitets-, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv anläggs genomgående i kursen. Genomgående studeras kurs- och ämnesplaner och bedömning i svenskämnet diskuteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, praktiska övningar samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig redovisning och obligatoriska moment.
För Väl godkänt på kurs krävs Väl godkänt på minst hälften av de VG-grundande poängen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Inspelning och redovisning av VFU-moment | 0 hp | D |
OBL8 | Obligatorisk närvaro seminarier: Delkurs 1 | 0 hp | D |
OBL9 | Obligatorisk närvaro seminarier: Delkurs 2 | 0 hp | D |
OB10 | Obligatorisk närvaro seminarier: Delkurs 3 | 0 hp | D |
OB11 | Muntlig presentation av vetenskapligt arbete | 0 hp | D |
STN4 | Skriftlig hemtentamen: Skrivundervisning och bedömning | 7.5 hp | U, G, VG |
STN5 | Skriftlig hemtentamen: Litteraturdidaktik, litteraturvetenskap | 7.5 hp | U, G, VG |
STN6 | Skriftlig salstentamen: Retoriska begrepp | 3.5 hp | U, G, VG |
SRE5 | Uppsats | 4 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.