Svenska (61-90 hp), 30 hp
Swedish (61-90 cr), 30 credits
93SV51
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann-Sofie PerssonKursansvarig
Ann-Sofie PerssonStudierektor eller motsvarande
Maritha JohanssonKontaktinformation
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Svenska (1-60 hp) med minst 45 hp godkända inklusive Svenska (1-30 hp), 30 hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för några centrala litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- kritiskt reflektera över litteraturteoretiska grundfrågor i relation till litterära exempel
- visa utvecklad förmåga att utifrån litteraturvetenskapliga begrepp och perspektiv analysera och tolka litterära texter från skilda tider och i olika genrer
- med stöd i litteraturvetenskapliga teorier problematisera didaktiska frågor inom skolämnet svenska
- analysera brukstexter med stöd i teorier och metoder för funktionell textanalys
- diskutera analys av brukstexter i relation till det textarbete som sker i skolans svenskämnesundervisning
- diskutera, problematisera och tillämpa skrivdidaktiska teorier och dess konsekvenser för elevers skrivutveckling
- problematisera olika aspekter av undervisning om språklig variation och förändring
- föreslå, motivera och värdera metoder och bedömningsformer i relation till ämnets innehåll
- urskilja hur sociala och kognitiva faktorer påverkar undervisning och ungas lärande i svenska.
Kursinnehåll
I kursen fördjupas såväl ämnesteoretiska som didaktiska aspekter av svenskämnet. I delkurs 1 och 2 studeras och diskuteras frågor och problem med relevans för svenskämnet utifrån litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska teorier. Delkurs 1 orienterar i några centrala litteraturvetenskapliga teorier och metoder som tillämpas i analys och tolkning av litterära exempel och relateras till litteraturdidaktiska utgångspunkter. Delkurs 2 utgör en fördjupning i litteraturvetenskaplig analys och tolkning. I delkursen behandlas särskilt dialoger mellan äldre och nyare texter, mellan genrer och mellan medier. Analysen relateras till ett didaktiskt perspektiv. I delkurs 3 och 4 studeras och diskuteras frågor och problem av relevans för svenskämnets språkliga delar, vilka aktualiseras av centrala språkvetenskapliga och språkdidaktiska teorier och metoder som tillämpas i analys av språkvetenskapliga exempel. I delkurs 3 analyseras brukstexter med stöd i teorier och metoder för funktionell textanalys och sätts i relation till det textarbete som sker i skolans svenskämnesundervisning. I delkursen tillämpas även ett textanalytiskt perspektiv på svenskämnesdidaktisk forskning. I delkurs 4 fördjupas olika teorier för skrivande och skrivundervisning. Skrivdidaktiska teorier diskuteras, problematiseras och tillämpas i praktiska övningar och sätts i relation till skrivundervisningens villkor i skolan. Konsekvenser för elevers skrivutveckling diskuteras i relation till skrivdidaktiska val. I delkursen diskuteras och problematiseras även språklig variation och förändring (inklusive grannspråk och minoritetsspråk) och dess omsättning i praktisk undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lärarledda och icke lärarledda seminarier samt genom självständiga litteraturstudier, kursuppgifter och textarbete. Arbetet sker både individuellt och i grupp.
OBLIGATORISKA MOMENT:
Seminarier och muntlig redovisning
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntliga och skriftliga redovisningar, samt aktivt deltagande i seminarier. För VG krävs Väl godkänt på 70 % (18 hp) av de VG-grundande poängen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN5 | Skriftlig tentamen: hemtentamen teori och metod | 5.5 hp | U, G, VG |
MRE6 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: litteraturdidaktik | 2 hp | U, G |
MUN3 | Muntlig tentamen: analys och tolkning | 7.5 hp | U, G, VG |
STN6 | Skriftlig tentamen: salstentamen: Funktionell textanalys | 6 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning med muntligt underlag: Skrivteori och skrivdidaktik | 5 hp | U, G, VG |
MRE7 | Muntlig redovisning: granskning av didaktisk avhandling | 1.5 hp | U, G |
MRE8 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: språklig variation och förändring | 2.5 hp | U, G, VG |
OB11 | Aktivt deltagande i seminarier delkurs 1 | 0 hp | D |
OB12 | Aktivt deltagande i seminarier delkurs 2 | 0 hp | D |
OB13 | Aktivt deltagande i seminarier delkurs 3 | 0 hp | D |
OB14 | Aktivt deltagande i seminarier delkurs 4 | 0 hp | D |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.